Nabór 2022
Hubert Binnebesel
Jestem absolwentem toruńskiej archeologii. Od pierwszego roku studiów uczestniczę w badaniach nad pradziejową kopalnią krzemienia czekoladowego w Dolinie Udorki (Jura Krakowsko-Częstochowska). Moje zainteresowania badawcze koncentrują się wokół tematu górnictwa w epokach kamienia. Tym tematom poświęcone zostały zarówno moja praca licencjacka, jak i magisterska. Podczas studiów magisterskich odbyłem dwumiesięczne praktyki w ramach programu Erasmus + w Agence wallonne du Patrimoine badającej, wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO, neolityczną kopalnię krzemienia w Spiennes (Belgia).
Projekt badawczy realizowany w ramach kształcenia w szkole doktorskiej dotyczy kopalni krzemienia w Dolinie Udorki. Moim zadaniem będzie analiza procesów stokowych, zachodzących na obszarze pola górniczego. Ma to pozwolić na lokalizację pierwotnego położenia pracowni krzemieniarskiej (przemieszczonej przez procesy koluwialne). Efektem będzie stworzenie nowej metody pozwalającej na badanie pierwotnych miejsc zalegania zabytków na stanowiskach położonych na zboczach.
Poza archeologią interesuję się kolejnictwem, kocham piesze wędrówki po górach (zwłaszcza zimą) oraz historię i sztukę średniowiecza.
Daniel Guzman
Jestem absolwentem Archiwistyki i Zarządzania Dokumentacją, którą ukończyłem na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Niedługo po otrzymaniu tytułu magistra, rozpocząłem staż w Archiwum Muzeum Polskiego w Rapperswilu. Pobyt w tym niezwykłym miejscu, będącym przez lata sercem Polski dla środowisk emigracyjnych, zainspirował mnie do podjęcia studiów doktorskich oraz badań nad archiwami emigracyjnymi. Poza poznaniem ich historii oraz zasobu, zamierzam zbadać ich funkcjonowanie w szerszym kontekście – zarówno w środowisku polskiej emigracji, jak i lokalnej społeczności, a także ich związki z instytucjami polskimi. Celem pracy jest naszkicowanie portretu zbiorowego poprzez realizację metody badawczej indywidualnych przypadków. Szczególnie zwrócę uwagę na wykonywanie przez te instytucje zadań archiwalnych oraz scharakteryzuję problemy organizacyjno-prawne z którymi się zmagają.
Na polu archiwistyki moje zainteresowania badawcze koncentrują się także na funkcjonowaniu polskiej kancelarii akt spraw w XX wieku w urzędach szczebla powiatowego administracji Królestwa Polskiego. Ponadto interesuję się szeroko pojętą kulturą oraz sztuką.
W wolnym czasie uwielbiam jeździć na rowerze oraz chodzić po Alpach.
Klaudia Hartung-Wójciak
Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, dramaturżka. Reżyserka spektakli m.in. Wymazywanie (Teatr Stary w Krakowie, 2022), Ach, jeżeli przyjdę dać… (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2021), VHS/Visual Homemade Stories (Teatr Nowy Proxima w Krakowie, 2020), „Święto wiosny” na aturi i mimozy wstydliwe (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie, Teatr SOHO, Ogród Botaniczny UW w Warszawie), Manat (Komuna Warszawa, 2019), Chinka (TR Warszawa, 2018). Dramaturżka przy m.in. spektaklach W. Grudzinskiego: BOW (Venuše ve Švehlovce, 2022), C. Tomaszewskiego: Paria. Opera egzotyczna (CSW Warszawa, 2018), Cezary idzie na wojnę (Komuna Warszawa, 2017) czy Piotra Peszta: Supergallery (Akademia Muzyczna w Krakowie, 2020). Stypendystka Miasta Krakowa (2018, 2021), stypendystka Miasta Warszawy (2020), rezydentka Komuny Warszawa (2019), rezydentka Teatru Lliure w Barcelonie i Teatru Nowego w Warszawie (2022), współzałożycielka Pracowni Dramaturgicznej (AST Kraków), współzałożycielka i członkini kolektywu Nostalgic Boys. Autorska partytura tekstowa VHS. User manual for your past… została zaprezentowana na festiwalach: A-genre w Tel Awiwie i Israel Festival w Jerozolimie.
Praca magisterska Archiwum rewolucji, rewolucyjne archiwum. Biografie pamięci i zapomnienia Róży Luksemburg, napisana pod kierunkiem dr hab. Olgi Katafiasz, dotyczyła sposobów pamiętania i wymazywania pamięci o Róży Luksemburg na gruncie polskim w ostatnich dwudziestu latach.
Projekt badawczy realizowany w Academia Artium Humaniorum UMK poświęcony jest „słabym kobiecym performansom” w przestrzeni publicznej i instytucjonalnej od roku 1960 do dziś na gruncie polskim, które siłę czerpią z nieoczywistych i niedocenianych strategii oporu.
Zainteresowania badawcze: dramaturgie montażu, dialektyczne archiwa, performatywność archiwów, her-storie, fenomenologia feministyczna, performans, reenactment i alter-historie.
Bernadetta Jankowska
Absolwentka filologii angielskiej oraz Wydziału Prawa i Administracji (kierunek prawo) UMK w Toruniu. Jej pasją jest literatura i kultura Australii, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych, natomiast zainteresowania badawcze skupiają się wokół współczesnego teatru anglosaskiego, dramatu feministycznego, postkolonializmu oraz motywu szaleństwa w literaturze i kulturze.
W ramach projektu badawczego realizowanego w Szkole Doktorskiej chce zbadać wzajemne oddziaływanie motywów postkolonialnych oraz szaleństwa w wybranych sztukach współczesnych dramatopisarek australijskich.
Jagoda Jaworska
Katarzyna Kaczmarek
Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim oraz na paryskiej Sorbonie, wieloletnia stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W swojej pracy badawczej zajmuje się problemami edytorstwa tekstów romantycznych oraz początkami działalności Andrzeja Towiańskiego – ich wpływem na poglądy Adama Mickiewicza i kulturę Wielkiej Emigracji. Równolegle z nauką w szkole doktorskiej studiuje psychologię na Uniwersytecie Warszawskim (obecnie IV rok), angażuje się w upowszechnianie wiedzy o kobiecym doświadczeniu nieneurotypowości jako samorzeczniczka, przygotowuje książkę eseistyczną inspirowaną biografią Celiny Mickiewiczowej. Miłośniczka PRL-owskiego designu, kamerdynerka najpiękniejszych kotów na Kujawach: Władzia i Rózi. Przez ponad dekadę pracowała jako kuratorka i koordynatorka projektów kulturalnych.
Adriana Kapała
Historyczka i archiwistka (ukończyła Uniwersytet Jagielloński). Absolwentka Gender Studies w Instytucie Badań Literackich PAN.
Od 2020 roku koordynatorka szkoleń i edukacji w Centrum Archiwistyki Społecznej (Warszawa). Wcześniej pracowała w Fundacji Ośrodka KARTA, gdzie m.in. koordynowała projekty historii mówionej. Od roku 2022 pełni funkcję wiceprezeski Polskiego Towarzystwa Historii Mówionej (w latach 2019-2022 była przewodniczącą Komisji Rewizyjnej).
Zainteresowania badawcze: historia mówiona, archiwistyka społeczna, historia społeczna, historia kobiet. W ramach kształcenia w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą historii mówionej w archiwach społecznych.
Na co dzień zakochana w starych filmach, tenisie ziemnym i literaturze
Gizem Karaköse
Absolwentka Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Uniwersytetu Anadolu na kierunku socjologia. Jej zainteresowania badawcze związane są z migracjami, mniejszościami, diasporą i globalizacją.
Dzięki udziałowi w programie wymiany międzynarodowej Erasmus+ zafascynowała się Polską i w ramach pracy magisterskiej przeprowadziła badania tureckiego ruchu imigracyjnego do Polski. Ich ukoronowaniem stała się praca dyplomowa nosząca tytuł „Migracje i integracja międzynarodowa: społeczność Turków w Polsce”.
Autorka artykułów w czasopismach tureckich i polskich oraz wystąpień konferencyjnych na forach międzynarodowych.
Jako autorka i wolontariuszka brała także udział w zespole ds. rozwijania i opracowywania projektów Erasmus+ K1. W trakcie opracowywania tematu emigracji współpracowała ze Zgromadzeniem Młodzieży Gminy Konya przy koordynacji lokalnych projektów dotyczących włączenia społecznego i integracji dzieci uchodźców w Turcji. Uczestniczyła też w działalności rozgłośni radiowej w Raijo Klubas oraz współtworzyła i koordynowała projekt o mniejszościach na Litwie „We Are One” w ramach programu Europejskiego Korpusu Solidarności, który jest efektem współpracy z litewskim parlamentem, Caritasem oraz Czerwonym Krzyżem.
Celem jej projektu doktorskiego jest socjolingwistyczna charakterystyka polskiej diaspory w Turcji. Przedmiotem analizy jest stara i nowa Polonia oraz proces jej integracji w kontekście wyboru języka, jego transmisji międzypokoleniowej i komunikacji społecznej.
Bartłomiej Karnasiewicz
Absolwent Wydziału Nauk Historycznych w Toruniu. Praca magisterska pt. Najprzedniejsze były nad insze, chociażby cudzoziemskie. Katalog piw staropolskich” została napisana pod kierunkiem dr hab. Jarosława Dumanowskiego, prof. UMK. Dyplom magistra uzyskał w 2022 roku. Uczestnik licznych konferencji krajowych i zagranicznych poświęconych zagadnieniom kulinariów i browarnictwa.
W szkole doktorskiej Academia Artium Humaniorum UMK realizuje projekt pt. „Piwa dobrze zrobione, tuczne i wystałe. Renoma i lokalność piwa w Rzeczpospolitej w II poł. XVIII w.”. Celem pracy jest zbadanie zagadnienia renomy piwa jako ważnego produktu żywieniowego w powiązaniu z jego lokalnością i funkcjami społecznymi w II poł. XVIII w. oraz związku pomiędzy renomą a regionalizmem produkcji, konsumpcji i wartościowania piwa.
Od 2018 roku członek Studenckiego Koła Naukowego Historyków im. Karola Górskiego, od 2021 roku wiceprezes Koła.
Interesuje się browarnictwem w ujęciu teoretycznym i praktycznym. W 2022 roku piwo w stylu Albae Cerevisiae znalazło się w finale VIII Flisackiego Konkursu Piw Domowych organizowanego przez Kujawsko-Pomorski oddział terenowy Polskiego Stowarzyszenia Piwowarów Domowych. W wolnym czasie zajmuje się grą na instrumentach muzycznych oraz uprawianiem sportu.
Martyna Kopeć
Absolwentka kulturoznawstwa na Wydziale Humanistycznym UMK i kognitywistyki na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych UMK. Jej projekt badawczy realizowany w ramach szkoły doktorskiej dotyczy praktyk związanych z dźwiękowymi „zombie” mediami, czyli takimi, które wyszły z powszechnego użycia, ale zostały wskrzeszone do nowych zastosowań i kontekstów. Celem badawczym postawionym przez doktorantkę jest zbadanie relacji między postrzeganiem postępu oraz regresu w obszarze technologii związanej z reprodukcją dźwięku.
Współorganizatorka międzynarodowych konferencji naukowych takich jak Neuromania (2019) oraz (Im)perfect women in (im)perfect worlds: Dystopias, utopias, and feminism at the beginning of the 21st century (2021). Organizowała warsztaty popularnonaukowe w ramach akcji edukacyjnej „Tydzień Mózgu w Toruniu” odbywającej się w Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy” w latach 2018-2019.
Obecnie jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół popkultury, kultury medialnej i sound studies.
Svetlana Kuleshova
Aby spróbować lepiej zrozumieć ewolucję języka w mojej pracy doktorskiej łączę archeologię i lingwistykę. Pozwala mi to zadać pytanie o możliwości poznawcze prehistorycznych ludzi poprzez badanie dwóch współczesnych, ale różnych w realizacji, kolekcji litów. Badania te są również okazją do zastanowienia się nad tym, w jaki sposób możemy uchwycić wspólną płaszczyznę przemysłów litowych, nie pomijając ważnych cech szczególnych każdej produkcji litowej. W drugiej części mojego projektu doktorskiego zostanie zaproponowany jeden lub dwa teoretyczne modele protolingwistyki. Będą one następnie testowane poprzez serię eksperymentów z ludzkimi uczestnikami na komunikacyjnych zadaniach istotnych z punktu widzenia paleolitu. Celem pracy jest zaproponowanie nowych perspektyw na pojęcie protolangu oraz zbliżenie wysoce teoretycznych badań nad ewolucją języka do bardziej przyziemnych badań archeologicznych i połączenie podejść lingwistycznych z dowodami prehistorycznymi.
Uwielbiam uczyć się nowych języków i jestem entuzjastką prehistorii. Uwielbiam sporty zimowe, takie jak jazda na nartach czy łyżwach, ale także sporty wodne.
Moją inną pasją są piesze wycieczki.
Dawid Ławicki
Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych na UMK w Toruniu. Dyplom magistra pt: ”Przednówek” obronił w 2021 roku, na pracowni wypukłodruku u prof. Marka Basiula. Jego prace były wystawiane i prezentowane na ponad 25 wystawach zbiorowych oraz indywidualnych w kraju i za granicą. Jego dyplom artystyczny został wyróżniony i wziął udział w wystawie “Dyplom 2021, Najlepsze dyplomy Wydziału Sztuk Pięknych UMK” w CSW Toruniu oraz w programie „Najlepszy Dyplom – Grafika. Uczeń i jego promotor 2020 i 2021” pod patronatem Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie. W swoim projekcie artystycznym skupia się na uzyskaniu grafiki o cechach druku wklęsłego i wypukłego przy wykorzystaniu sklejki jako podstawowego budulca matrycy graficznej. Sklejka jest kluczowym materiałem dla doktoranta ponieważ posiada nieograniczony potencjał i jest wykorzystywana w innych technikach takich jak mokulito, drzeworyt i kolografia. W ten sposób pragnie opracować autorską technikę łączącą możliwości wklęsło i wypukłodruku, poszerzając w ten sposób zakres możliwości grafiki artystycznej.
Główną inspiracją doktoranta do opracowania autorskiej techniki jest wierzba. To drzewo, które jak sam mówi „podziwia od najmłodszych lat”, zainspirowało go do poszukiwań kontrastów strukturalnych w grafice czyli połączenia wypukłodruku z wklęsłodrukiem, tak jak wklęsła i wypukła jest kora wierzby. W swoich pracach chce skupić się na wyrażeniu nieograniczonego graficznego bogactwa drzemiącego w starej przydrożnej wierzbie. Jako najważniejszą inspirację do tworzenia swoich prac uważa piękno drzemiące w naturze, które z roku na rok bezpowrotnie tracimy.
Prywatnie interesuje się szeroko pojętą biologią-przyrodą, terrarystyką, folklorem dawnych wsi a także historią, szczególnie okresem późnej starożytności i wczesnego średniowiecza oraz dawną słowiańszczyzną. Pasjonuje się również literaturą. Ostatnio zaintrygowała go literatura japońska. W wolnej chwili uprawia łucznictwo.
Mateusz Maćkiewicz
Absolwent Wydziału Nauk Historycznych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praca magisterska, napisana w 2021 r., dotyczyła kosztów transportów lądowych i śródlądowych w Prusach na przełomie XIV i XV w.
Realizowany w Szkole Doktorskiej projekt badawczy poświęcony będzie kosztom transportów lądowych i śródlądowych w strefie bałtyckiej od XIV do XVI w. Tematyka ta związana jest z grantem Preludium Bis-3 2021/43/O/HS3/02248 , którego kierownikiem jest dr hab. Krzysztof Kwiatkowski, prof. UMK.
Zainteresowania badawcze koncentrują się na historii gospodarczej i społecznej późnego średniowiecza i wczesnej nowożytności, historii miast oraz historii zakonu niemieckiego.
Prywatnie miłośnik gier strategicznych oraz zaangażowany w aktywizm prozwierzęcy .
Hanna Połeć
Archeolog, absolwentka Instytutu Archeologii UMK. Jej praca magisterska poświęcona tematyce ceramiki naczyniowej z grodziska ludności kultury łużyckiej w Mirakowie-Grodnie napisana była pod kierunkiem dr hab. Jacka Gackowskiego, prof. UMK. Aktywna działaczka w studenckich kołach naukowych, edukatorka i popularyzatorka archeologii wśród dzieci i młodzieży. Odbyła staż w Muzeum Archeologicznym w Biskupinie w ramach programu „Humanista – Stażysta – Menadżer! Zarządzanie dziedzictwem kulturowym”.
Realizowany projekt badawczy w szkole doktorskiej obejmuje ponadregionalne powiązania kulturowe osadnictwa obronnego kultury łużyckiej. Zainteresowania badawcze to archeologia epok brązu i żelaza oraz kultura łużycka na terenie Polski, a w szczególności ziemi chełmińskiej.
W wolnym czasie rekonstruktorka historyczna zajmująca się prezentacją rzemiosł i życia codziennego kultury łużyckiej.
Mateusz Przedmojski
Kinga Siedlich
Absolwentka filologii germańskiej na Wydziale Humanistycznym, a jeszcze w tym roku także historii na Wydziale Nauk Historycznych UMK. Jej praca magisterska z filologii napisana pod kierunkiem dr hab. Włodzimierza Zientary, prof. UMK była poświęcona wczesnonowożytnym ordynacjom weselnym, natomiast praca magisterska z historii, stworzona pod okiem prof. Stanisława Roszaka, obrazowi uczonego w epoce saskiej.
Projekt doktorski mieści się w zakresie literaturoznawstwa, jednak z założenia będzie on interdyscyplinarny. W toku pracy doktorantka zajmie się przede wszystkim analizą dzienników oraz korespondencji. Celem projektu badawczego jest poszerzenie informacji na temat podróży kobiet po Europie na przełomie XVIII i XIX wieku. Temat ten nie był do tej pory wystarczająco opracowany, przynajmniej na gruncie polskim. Wykorzystując swoją znajomość języka niemieckiego, doktorantka podejmie próbę wypełnienia luki w badaniach w tym zakresie.
Poza realizacją projektu badawczego doktorantka niemalże od początku studiów czynnie udziela się w Studencko-Doktoranckim Kole Naukowym Germanistów Trabi, będąc w jego zarządzie. Ponadto wyjeżdża na zagraniczne konferencje naukowe, w ramach których prezentuje różnorodne zagadnienia. Daje to niepowtarzalną szansę na poznanie ciekawych osób, wymianę pomysłów czy nawiązanie współpracy w przyszłości.
Ponadto jest zapalonym sportowcem. Od kilku lat jako judoczka reprezentuje AZS UMK w zawodach sportowych typu AMP oraz AMPiK. W wolnych chwilach lubi śpiewać, uczyć się języków oraz zwiedzać ciekawe miejsca
Sebastian Tauer
Absolwent filologii polskiej na toruńskim UMK, z pochodzenia bydgoszczanin. Łączy w sobie trzy wielkie pasje: do literatury, historii i fantastyki. Pracę licencjacką pisał o literaturze związanej z Powstaniem Wielkopolskim; magisterską zaś na temat neosarmackiej twórczości Jacka Komudy. W swoim projekcie badawczym pochyla się nad polską prawicową literaturą fantastyczną po roku 1973, wychodząc z założenia, że, choć nie jest ona doceniona przez badaczy, wywiera spory wpływ (zwłaszcza w obecnych czasach) na gusta literackie społeczeństwa oraz tożsamość i światopogląd odbiorców, co sprawia, że jest to istotny przedmiot badań literaturoznawczych.
Uczestnik wielu konferencji, zarówno krajowych, jak i zagranicznych (m.in. konferencja “Dookreślanie sarmatyzmu: Ponowienie dyskusji sprzed ćwierćwiecza” na UMK czy XIX Międzynarodowej Konferencji Studenckiej na Uniwersytecie Wileńskim). Założyciel Studenckiego Koła Larpowego, mającego zajmować się badaniem poetyki gier fabularnych.
Interesuje się także tematyką sarmatyzmu i neosarmatyzmu, studiami fandomowymi i historią ubiorów. Zajmuje się rekonstrukcją historyczną (moda lat 1910-1919 oraz umundurowanie z okresu powstania wielkopolskiego).
Martyna Wenda
Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, kierunek Sztuka Mediów i Edukacja Wizualna (2022). W 2017 roku ukończyła Zespół Szkół Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, a w 2018 roku Szkołę Filmową Wajda School&Studio.
W 2021 roku pracowała jako koordynator Międzynarodowego Festiwalu Miłośników Fotografii Analogowej Vintage Photo Festival. Od kilku lat współpracuje również z festiwalem EnergaCamerimage i Fundacją ZW/ Archiwum Natalii LL w Toruniu.
Pracę teoretyczną pt. „Rola i znaczenie iluzji światła w fotografii portretowej Sandro Millera” napisała pod kierunkiem dr Bernadety Didkowskiej. W ramach badań przeprowadzonych na potrzeby pracy magisterskiej sporządziła wywiad, a także zorganizowała warsztaty fotograficzne oraz wystawę pt. „Atropa” amerykańskiego fotografa Sandro Millera.
W szkole doktorskiej Academia Artium Humaniorum UMK realizuje projekt pt. „Antropologia Inności w twórczości portretowej Sandro Millera”. Celem badań jest przybliżenie sylwetki artysty, wskazanie na antropologiczny i poznawczy charakter jego twórczości, a także analiza fotografii w kategorii Inności (filozofia Innego, filozofia spotkania).
Interesuje się fotografią analogową i hybrydową, historią sztuki, wielokulturowością, w wolnych chwilach uczy się języków obcych.
Maria Woźniak
Absolwentka filologii polskiej na Wydziale Humanistycznym UMK. Jej praca magisterska dotyczyła przekładów Koranu na język polski.
Aktywnie brała udział w życiu Uczelni, pełniąc funkcję wiceprzewodniczącej Wydziałowej Rady Samorządu Studenckiego w latach 2020-2022. W roku akademickim 2020/2021 była przewodniczącą Edytorskiego Koła Naukowego Wyjustowani i redaktorką naczelną czasopisma „Tekstura. Rocznik filologiczno-kulturoznawczy”.
Brała udział w konferencjach krajowych i międzynarodowych, m.in. „Tatars in the History and Culture of Lithuania from the 14th to the 21st Centuries: the Latest Researches” w Wilnie. Ponadto była sekretarzem konferencji naukowych, np. VII Międzynarodowego Kongresu Azjatyckiego i międzynarodowej konferencji naukowej „Kobiety z Witkacym w tle”. Jest autorką i współautorką publikacji naukowych.
W projekcie badawczym realizowanym podczas kształcenia w szkole doktorskiej bada XVII-wieczny traktat polemiczno-antyislamistyczny w ujęciu językoznawczym i tekstologicznym.
Stanisław Wójtowicz