Nabór 2023
Iwo Bohr
Od dziecka jestem pasjonatem historii i astronomii. Przez długie lata pochłaniała mnie jednak edukacja i praca naukowa biologa (magisterium i doktorat na UMK, staże podoktorskie w Anglii i Niemczech). Parę lat temu wróciłem do zainteresowań historią w formie studiów licencjackich i magisterskich na UMK. Obecnie staram się łączyć moje liczne zainteresowania i doświadczenia zawodowe zajmując się badaniem historii nauki i instytucji naukowych. W szczególny sposób moją uwagę przykuwa astronomia a także egzobiologia co pozostaje w związku z moim pierwotnym wykształceniem.
W ramach projektu realizowanego w ramach Szkoły Doktorskiej chcę odpowiedzieć na pytanie jak polityka wpływała na kontakty międzynarodowe toruńskich astronomów w okresie tzw. Polski Ludowej. Oprócz tego zamierzam się zająć badaniem wpływów wzorców ścieżki młodego naukowca przeniesionych na UMK z wileńskiego Uniwersytetu Stefana Batorego przez założycieli astronomii w Grodzie Kopernika, czyli prof. Władysława Dziewulskiego i prof. Wilhelminy Iwanowskiej.
Drugi lokalny czynnik, któremu planuję się przyjrzeć w kontekście tematyki projektu jest kopernikańskie genius loci Torunia. Innymi słowy, interesuje mnie znaczenie miejscowej tradycji kopernikańskiej w rozwijaniu współpracy międzynarodowej przez miejscowych astronomów. Przypuszczam bowiem, że na intensywność kontaktów astronomów z koleżankami i kolegami po drugiej stronie żelaznej kurtyny miały wpływ zjawiska będące splotem czynników zarówno globalnych jak i lokalnych. Spróbuję zważyć oszacować znaczenie poszczególnych czynników na interesujące mnie zagadnienie. Znaczącą ilustracją poziomu omawianych kontaktów jest fakt, że Sir Martin Ryle, jeden ze współpracowników toruńskich astronomów w rok po otrzymaniu tytułu doktora honoris causa UMK otrzymał Nagrodę Nobla.
ORCID: 0000-0002-5669-4297
Bartosz Bukatko
Absolwent filologii angielskiej, kulturoznawstwa oraz nauk o rodzinie na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Fan i miłośnik gier różnego gatunku, ale najbardziej tych cyfrowych. Na swoim koncie ma setki godzin w największe produkcje naszych czasów, takie jak TES IV: Oblivion, GTA V, czy choćby… Minecraft.
Ostatnia z wymienionych gier była inspiracją do pomysłu na projekt, jaki mgr Bartosz Bukatko realizuje w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych, pt. Moda na retro – retroizacja gier cyfrowych jako eskapiczny wyraz technostalgii w kulturze współczesnej. Jego celem jest zbadanie współczesnych form retroizacji kultury, takich jak realizowanie filmów czy seriali w kolorach czerni i bieli, wykorzystywanie fragmentów piosenek z drugiej połowy wieku XX w utworach współczesnych, czy wreszcie stosowanie pikselozy w nowo powstałych grach cyfrowych. Na przykładzie takich gier jak Stardew Valley czy Terraria, mgr Bukatko pragnie przeanalizować i opisać przejawy retroizacji współczesnych gier, co w szerszej perspektywie ma się osadzać w ogólnie panującym trendzie na „bycie retro”.
Mgr Bartosz Bukatko gry bada już od wielu lat. Obie jego prace magisterskie z filologii angielskiej (Komunikacja pomiędzy graczami w grach typu MOBA na przykładzie gry League of Legends) i z kulturoznawstwa (Zjawisko transtekstualności w grach wideo na przykładzie Dark Cloud, The Legend of Zelda: Ocarina of Time oraz serii: Tomb Raider, Uncharted, Ratchet & Clank i Jak and Daxter) również dotyczyły gier. Co więcej, praca z filologii angielskiej (a dokładniej analiza wyników z przeprowadzonego w jej ramach badania empirycznego z udziałem graczy-ochotników) została także opublikowana w formie artykułu naukowego w Currents UMK. Ponadto mgr Bartosz Bukatko w trakcie swoich studiów w Szkole Doktorskiej planuje również stworzyć toruńską społeczność badaczy gier, łącząc osoby o podobnych co on zainteresowaniach w celu propagowania wiedzy o grach jako o wartościowych tekstach kultury również poza UMK. Inicjatywa ta jest pierwszą tego typu działalnością na naszym uniwersytecie.
Poza grami mgr Bukatko interesuje się także filozofią, psychologią i poezją.
Michalina Buler
Absolwentka toruńskiej romanistyki i polonistyki, była członkinią Studenckiego Koła Kulturalno-Naukowego Romanistów, Koła Młodych Językoznawców Elipsa, Edytorskiego Koła Naukowego Wyjustowani oraz redaktorką czasopisma „Tekstura. Rocznik filologiczno-kulturoznawczy” w latach 2019-2021.
Podczas studiów licencjackich i magisterskich zajmowała się badaniem zapożyczeń z języka francuskiego w polszczyźnie. Jej praca magisterska „Status gramatyczny i semantyczny galicyzmów o charakterze cytatu we współczesnym języku polskim” przygotowana pod kierunkiem pani dr hab. Małgorzaty Gębki-Wolak zdobyła I nagrodę w konkursie na najlepszą pracę magisterską z dyscypliny językoznawstwo na Wydziale Humanistycznym w roku akademickim 2020/21.
Wyniki badań nad galicyzmami przedstawiała na ogólnopolskich konferencjach organizowanych przez Uniwersytet Szczeciński oraz Uniwersytet Wrocławski, a także w publikacjach naukowych, m. in. w artykule „Status zapożyczenia-cytatu we współczesnym języku polskim na przykładzie galicyzmów”, który ukazał się w czasopiśmie „Studia Językoznawcze” (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, t. 21, 2022).
Projekt badawczy realizowany w ramach studiów w szkole doktorskiej dotyczy analizy gramatycznej i pragmatycznej sloganów używanych podczas polskich i francuskich protestów ekologicznych w XXI wieku.
Wojciech Buller
Agata Czapiewska
Absolwentka filologii polskiej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prelegentka na Międzynarodowych i Ogólnopolskich Konferencjach Naukowych. Autorka kilku publikacji naukowych. Stypendystka. Nauczycielka. Wolontariuszka podczas Międzynarodowego Kongresu Azjatyckiego. Praktykantka w pilskiej telewizji regionalnej oraz w poznańskim Radiu ,,Merkury”. Pasjonuje się związkami pomiędzy filozofią, socjologią a literaturą, a także kategorią przestrzeni i ironii w szczególności w praktyce pisarskiej kobiet.
W pracy magisterskiej skoncentrowała się na analizie komparatystycznej poematu ,,Biesy”, autorstwa młodopolskiej poetki i krytyczki literackiej, Marii Komornickiej oraz powieści “Biesy” Fiodora Dostojewskiego. Ukazanie złożonej relacji intertekstualnej stanowiło cel wskazanej pracy. Omawiana zależność aluzyjna nie dotyczyła wyłącznie powieści Dostojewskiego, lecz także innych utworów o zabarwieniu filozoficznym. W dysertacji natomiast doktorantka pragnie ukazać utopie i heterotopie w twórczości wybranych modernistycznych pisarzy
Jerzy Czerniec
Absolwent archeologii na Wydziale Nauk Historycznych UMK w Toruniu. Ukończył także podyplomowe studia z Systemów Informacji Przestrzennej na Wydziale Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska AGH w Krakowie. Od wielu lat prowadzi badania prospekcyjne oraz terenowe na ziemi chełmińskiej. Wykonawca i współautor dwóch projektów naukowo-konserwatorskich dotyczących zagadnień gromadzenia i przetwarzania danych przestrzennych w ramach ewidencji nieruchomych zabytków archeologicznych. Autor szeregu publikacji i wystąpień konferencyjnych. Jego główne zainteresowania badawcze oscylują wokół krajobrazu archeologicznego z perspektywy tzw. długiego trwania. Interesuje go także analiza elementów krajobrazu pod kątem możliwości analitycznych, jakie oferuje interdyscyplinarne podejście badawcze. W swoich studiach stosuje szereg metod, począwszy od badań nieinwazyjnych- teledetekcyjnych po terenowe i laboratoryjne. Jest odkrywcą i współodkrywcą wielu nieznanych dotąd reliktów starożytnego krajobrazu na ziemi chełmińskiej. Obok identyfikacji pradziejowych form krajobrazowych, interesują go także korelacje przestrzenne pomiędzy reliktami krajobrazu w stosunku do dawnych sieci osadniczych.
Na co dzień ogromny entuzjasta sportów. Uwielbia windsurfing na falach oraz surfing, a także wspinaczkę sportową i wysokogórską. Docenia walory natury w każdym aspekcie obcowania z nią. W zaciszu domowym lubi pochylić się nad filozofią klasyczną.
Zuzanna Golec
Absolwentka Kulturoznawstwa ze specjalnością Film i nowe media na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W szkole doktorskiej (nauki o kulturze i religii) realizuje projekt dotyczący tzw. “bookmediów” – internetowych, fanowskich społeczności powstałych na portalach społecznościowych, a skupiających się wokół książek, badając, jak panujące w nich trendy czy tworzące w ich obrębie osoby wpływają na współczesny rynek wydawniczy oraz czytelnictwo.
Zainteresowania badawcze skupiają się przede wszystkim wokół popkultury i nowych mediów, z naciskiem na filmy, gry i literaturę, co wyrażone zostało w pracy licencjackiej i magisterskiej, dotyczących kolejno Fenomenu marki “Wojownicze Żółwie Ninja” oraz Horrorów artystycznych.
Prywatnie osoba uwielbiająca wszelką kulturową i twórczą aktywność, taką jak pisanie własnych artystycznych tekstów (pojawiających się w pokonkursowych publikacjach, a także opublikowane w Czasopiśmie Wydziału Humanistycznego UMK Tekstura), pisanie recenzji filmów i książek dla portalu proanima.pl, śpiew czy udzielanie się w mediach społecznościowych, prowadząc konto w serwisie Youtube, poświęcone wskazanym tematom i innym kulturowym treściom czy profilu związanego z wirtualną fotografią, powiązaną z grami komputerowymi na internetowym portalu Instagram.
Julia Goska
Rafał Góralski
Rafał Góralski jest artystą wizualnym, prezentującym swoje dzieła głównie w przestrzeni miejskiej. Najbardziej znany jest z tworzenia artystycznych bilbordów, których ma na koncie ponad 350. Zajmuje się również malarstwem, grafiką, plakatem, instalacją oraz działaniami typu interwencje i akcje społeczne. W swojej twórczości wykorzystuje i propaguje idee refleksyjności, a to, co tworzy określa jako sztukę refleksyjną. Ukończył Socjologię na Wydziale Humanistycznym UMK w Toruniu.
Docenieniem twórczości Rafała Góralskiego była nominacja do „Spojrzeń” Nagrody Fundacji Deutsche Bank dla najciekawszych polskich artystów (wspólnie z Joanną Górską), połączona z wystawą w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki. Góralski pokazywał swoje prace w najważniejszych galeriach Polski i za granicą (m.in. w BWA we Wrocławiu, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, w ramach Polska! Year w Wielkiej Brytanii, w Londynie, Birmingham, Norwich, Berlinie, Nowym Jorku).Góralski został również zaproszony do wykonania muralu w Muzeum Powstania Warszawskiego i namalował obraz ścienny pt. „Wykreślanie” obok tak znanych artystów jak Edward Dwurnik i Wilhelm Sasnal.
Góralski jest współzałożycielem (wraz z Joanną Górską) grupy artystycznej o nazwie Galeria Rusz, specjalizującej się w kreowaniu i nowatorskiej prezentacji sztuki w przestrzeni publicznej. Od 1999 r. współprowadzi w Toruniu galerię bilbordową. Jest to najdłużej działający projekt tego typu na świecie, prezentujący non stop sztukę na bilbordzie, od 25 lat.
Kolejnym projektem, którego Góralski jest współpomysłodawcą i współtwórcą (wraz z Joanną Górską) jest Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves, którego jest dyrektorem. Góralski współorganizuje festiwal od 2008 roku, walnie przyczyniając się do rozwoju i promocji działań bilbordowych i street artowych w kraju oraz na świecie.
Góralski jest laureatem licznych stypendiów i nagród m.in. stypendium twórczego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (dwukrotnie), stypendium Miasta Torunia (dwukrotnie), Nagrody Artystycznej Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego za rok 2007, wyróżnienia Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w dziedzinie Kultury za rok 2008, stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w 2009, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” w 2009, Nagrody Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za rok 2015, Nagrody Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury za rok 2021. Ma na swoim koncie również pobyt rezydencyjny w Sainsbury Centre for Visual Arts w Norwich, w Wielkiej Brytanii w 2009.
Joanna Górska
Joanna Górska ukończyła Malarstwo na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Jest artystką wizualną, prezentującą swoje dzieła głównie w przestrzeni miejskiej. Zajmuje się malarstwem (głównie wielkoformatowym), plakatem, instalacją oraz działaniami typu interwencje i akcje społeczne. Wykorzystuje symbol współczesnego świata konsumpcji, jakim jest nośnik bilbordowy i zamienia go w symbol namysłu, refleksji i głębszego spojrzenia na siebie samych oraz otaczającą nas rzeczywistość. Górska oprócz działań ściśle artystycznych jest mocno zaangażowana w działania artystyczno-społeczne i edukacyjne. Prowadzi warsztaty bilbordowe z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Do bardziej znaczących należy cykl warsztatów z dziećmi z Domów Dziecka, z uzależnioną młodzieżą oraz z nastolatkami. Wygłasza również wykłady dla uczniów i studentów.
Docenieniem twórczości Joanny Górskiej była nominacja do „Spojrzeń 2007” Nagrody Fundacji Deutsche Bank dla najciekawszych polskich artystów (wspólnie z Rafałem Góralskim), połączona z wystawą w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki. Górska pokazywała swoje prace w najważniejszych galeriach Polski i za granicą (m.in. w BWA we Wrocławiu, w Muzeum Plakatu w Wilanowie, Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, w ramach Polska! Year w Wielkiej Brytanii oraz w Londynie, Birmingham, Norwich, Berlinie, Nowym Jorku).
Górska jest współzałożycielką (wraz z Rafałem Góralskim) grupy artystycznej o nazwie Galeria Rusz, specjalizującej się w kreowaniu i nowatorskiej prezentacji sztuki w przestrzeni publicznej. Od 1999 roku współprowadzi w Toruniu galerię bilbordową, gdzie prezentuje własne prace. Ma na swoim koncie ponad 330 realizacji bilbordowych.
Kolejnym projektem, którego Górska jest współtwórczynią (wraz z Rafałem Góralskim) jest Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves, którego jest dyrektorką artystyczną. Wielokrotnie była kuratorką festiwalu Art Moves oraz przewodniczącą jury Międzynarodowego Konkursu Sztuki na Bilbordach Art Moves.
Górska jest laureatką licznych stypendiów i nagród m.in. stypendium twórczego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (trzykrotnie), stypendium Miasta Torunia (dwukrotnie), Nagrody Artystycznej Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego za rok 2007, wyróżnienia Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w dziedzinie Kultury w 2008, stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w 2009, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” w 2009, Nagrody Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za rok 2015, Nagrody Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury w 2021.
Chundong He
Absolwent filologii polskiej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
w Toruniu. Jego praca magisterska „Nauczanie słownictwa na kierunku filologia polska Uniwersytetu Studiów Międzynarodowych Jilin w Changchunie. Analiza programów i metod nauczania oraz propozycja ich modernizacji” przygotowana pod kierunkiem dr hab. Marzenny Cyzman-Eid, prof. UMK zdobyła I nagrodę w konkursie na najlepszą pracę magisterską napisaną przez studenta zagranicznego na Wydziale Humanistycznym w roku akademickim 2022/23.
Od 2009 r. uczy się polskiego, a od 2018 r. pracuje jako lektor języka polskiego dla studentów chińskich. Przez 4 lata pracował także w Instytucie Konfucjusza na Uniwersytecie Jagiellońskim i na Uniwersytecie Gdańskim jako nauczyciel języka chińskiego. Jest kierownikiem studiów polonistycznych na Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych Jilin w Changchunie od 2020 r.
Chundong He zajmuje się także przekładem. Tłumaczenie książki T. Samojlika „Misja kosmos. Międzygwiezdna podróż Voyagera” i publikacja w 2018 r. W 2020 r. książka została uznana przez jury za najlepszą popularnonaukową lekturę w prowincji Heilongjiang. W 2022 r. publikacja ta została wybrana przez Ministerstwo Nauki i Techniki ChRL jako jedna ze 100 najlepszych popularnonaukowych lektur w Chinach.
Bierze aktywny udział w forach glottodydaktycznych, kongresach i konferencjach. W Polsce promuje kulturę chińską, w Chinach – polską. Działa na rzecz porozumienia międzykulturowego.
Projekt badawczy realizowany w szkole doktorskiej jest poświęcony kształceniu kompetencji (między)kulturowej wśród chińskich studentów uczących się języka polskiego. Jego praktycznym celem jest sformułowanie nowych, lepszych metod, technik i programów nauczania dla studentów chińskich.
Jest wesoły i towarzyski. Lubi poznawać ludzi i świat.
Agata Kobylska
Jestem absolwentką filologii germańskiej na Wydziale Humanistycznym UMK, stypendystką Towarzystwa Niemiecko-Polskiego w Getyndze, najlepszą studentką Wydziału Humanistycznego UMK w roku akademickim 2021/2022 oraz stypendystką Prezydenta Miasta Torunia. Podstawowym celem mojej rozprawy doktorskiej jest zbadanie stylu niemieckiego filozofa i pisarza Waltera Benjamina (1892-1940) na podstawie wyczerpującego korpusu tekstów literackich z późniejszej fazy jego twórczości oraz skonfrontowanie wyników badań z wybranymi ważnymi tendencjami rozwijającymi się na przełomie XIX i XX oraz na początku XX w. w literaturze, kulturze i filozofii. Walter Benjamin należy do najbardziej (w skali globalnej) recypowanych autorów w szeroko rozumianej humanistyce. Tym bardziej dziwi fakt, że styl tego autora nie doczekał się dotychczas żadnych opracowań badawczych. W analizach posłużę się m.in. metodami i narzędziami oferowanymi przez stylometrię wzbogaconą o współczesne programy komputerowe (np. Stylo). Rozprawa doktorska będzie miała ponadto charakter interdyscyplinarny, gdyż postanowiłam połączyć w niej dwie najbardziej interesujące mnie dziedziny filologiczne, jakimi są literaturo- oraz językoznawstwo. Wychodzę bowiem z założenia, iż nie sposób postawić sztywnej granicy między tymi dwiema dyscyplinami, ponieważ literatura to język, a język to styl.
Prywatnie jestem miłośniczką zwierząt i kuchni roślinnej, pasjonuję się fotografią, grafiką komputerową oraz astronomią.
Michalina Koniuk
Absolwentka studiów licencjackich na kierunku Kulturoznawstwo Dalekiego Wschodu z językiem chińskim na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, absolwentka studiów magisterskich na kierunku sinologia na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz absolwentka studiów podyplomowych „Nauczanie języka polskiego jako obcego” na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie pracuje jako lektorka języka polskiego oraz chińskiego na UMK oraz UJ. Jednocześnie zajmuje się tłumaczeniem książek m.in. o tematyce społecznej. Prócz tego zgłębiała swoją wiedzę na temat kultury, obyczajów i języka chińskiego podczas rocznego pobytu w Chinach oraz miesięcznego pobytu na Tajwanie. Praca magisterska „Feministyczna dekonstrukcja tradycyjnego obrazu kobiety w utworach Qiu Jin” jest jedyną dostępną pracą w języku polskim w Polsce o pierwszej chińskiej feministce – Qiu Jin.
Projekt badawczy realizowany w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych poświęcony jest rodzinnej polityce językowej i jej wpływowi na zdobywanie kompetencji komunikacyjnych. Przedstawiony projekt badawczy skupia się na opisaniu wybranych elementów kompetencji komunikacyjnej w języku polskim i w języku chińskim dzieci i młodzieży wychowujących się w rodzinach polsko-chińskich w Polsce oraz w Chinach. Celem projektu będzie ustalenie, czy w badanych rodzinach prowadzona jest tzw. rodzinna polityka językowa, a jeśli tak – podjęcie próby opisania jej wpływu na kompetencje językowe dzieci i młodzieży.
Julia Kuffel
Klaudia Orłowska-Radecka
Jestem absolwentką prawa i historii sztuki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie odbywam aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu. Dotychczas w pracy zawodowej zajmowałam się szeroko pojętym prawem cywilnym, prawną obsługą przedsiębiorców oraz zagadnieniami związanymi z ochroną znaków towarowych.
W ramach studiów z zakresu historii sztuki swoje zainteresowania skupiłam na historii regionu w XX wieku – najpierw zajmując się architekturą sakralną, a następnie grafiką użytkową. Praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Jana Wiktora Sienkiewicza “Znaki towarowe przedsiębiorstw toruńskich zarejestrowane w latach 1920-1939” została uhonorowana I nagrodą w XXXI Konkursie Towarzystwa Miłośników Torunia na najlepsze prace magisterskie i dyplomowe o tematyce toruńskiej
Moją pasją jest upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie kulturowym oraz popularyzacja wiedzy o regionie, dlatego od wielu lat jestem związana z branżą turystyczną – jako przewodnik po Toruniu oraz pilot wycieczek krajowych.
W ramach Szkoły Doktorskiej przygotowuję projekt badawczy “Identyfikacja wizualna przedsiębiorstw Torunia w latach 1920-1989”, który w interdyscyplinarny sposób łączy moje podwójne wykształcenie, zainteresowania badawcze oraz dotychczasowe doświadczenia zawodowe. Celem prowadzonych badań jest opracowanie oraz przekrojowe przedstawienie problematyki dotyczącej wizualnej identyfikacji przedsiębiorstw toruńskich w latach 1920-1989, z uwzględnieniem trzech różnych okresów w polskiej historii XX w. – okresu dwudziestolecia międzywojennego, kiedy Toruń był stolicą województwa pomorskiego, okresu wojennego, kiedy miasto zostało wcielone do III Rzeszy oraz okresu powojennego, kiedy przedsiębiorcy funkcjonowali w specyficznej rzeczywistości gospodarki centralnie planowanej.
Wolne chwile poświęcam na spędzanie czasu blisko natury, aktywność fizyczną, wędrówki po górach oraz czytanie literatury faktu – głównie reportaży o tematyce społecznej.
Paweł Orzeł
Jestem zakonnikiem redemptorystą i księdzem. Tytuł magistera teologii uzyskałem na Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie, w wyniku studiów w Wyższym Seminarium Duchownym Redemptorystów w Tuchowie. Następnie na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu ukończyłem kurs ad licentiam, który zakończył się przyznaniem mi tytułu licecjata kanonicznego.
Moje zainteresowania naukowe dotyczą teologii moralnej i etyki, a w szczególności antropologii teologicznej.
Celem projektu badawczego, który realizuję w Szkole Doktorskiej będzie analiza postulatów transhumanizmu w aspekcie technik ulepszania człowieka, przez pokonywanie jego biologiczno-kognitywnych ograniczeń. Planuję zebrać nauczanie Kościoła katolickiego odnośnie do możliwości postępu technicznego ludzkości w omawianym aspekcie. Omówienie wybranych zagadnień transhumanistycznych wraz z podaniem etycznego kyrterium ich oceny może zagwarantować nowatorstwo projektu.
Na co dzień jestem duszpasterzem parafii św. Józefa w Toruniu. Jestem też nauczycielem religii i instruktorem Skautów Króla.
Sandra Paczkowska
Absolwentka archeologii Wydziału Nauk Historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz filologii angielskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Swoją pracę magisterską pt. ,,Symboliczne i praktyczne wykorzystywanie roślin w nowożytnych pochówkach na przykładzie poduszek trumiennych z wybranych stanowisk” którą obroniłam w 2022 r., napisałam pod kierunkiem Pani Profesor Anny Drążkowskiej.
Projekt badawczy pt. ,,Średniowieczne i nowożytne pochówki antywampiryczne na ziemiach polskich w świetle badań archeologicznych” omawia problematykę atypowych pochówków pochodzących ze średniowiecza i nowożytności, odnalezionych na ziemiach polskich w kontekście interpretowania ich występowania na podstawie materialnej oraz niematerialnej kultury duchowej, z uwzględnieniem wierzeń, przesądów oraz zabobonów obowiązujących w ówczesnych społeczeństwach.
Oprócz kształcenia w Szkole Doktorskiej, pracuję jako lektorka j. angielskiego, specjalizuję się w prowadzeniu grup osób dorosłych na poziomie średniozaawansowanym i zaawansowanym w zakresie przygotowania do certyfikatów językowych oraz Business English. Moje zainteresowania badawcze koncentrują się wokół szeroko pojętej kultury, w szczególności kultury duchowej na podstawie badań kultury materialnej. Prywatnie miłośniczka kotów oraz wszystkiego co nieordynarne i nieszablonowe.
Bartosz Rogala
Jestem absolwentem historii sztuki na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Pracę magisterską pt. Przekrojowa analiza gdańskich murali na podstawie wybranych przykładów, napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Ireny Dżurkowej-Kossowskiej, obroniłem w 2022 roku. Pomysł na nią zrodził się z fascynacji współczesnym malarstwem wielkoformatowym oraz – szerzej – street artem.
Projekt badawczy realizowany w ramach kształcenia w szkole doktorskiej poświęcony będzie miejskiej sztuce ulicznej w województwie kujawsko-pomorskim.
Do moich zainteresowań badawczych należą także: współczesna architektura, język propagandy w sztuce oraz sztuka w grach wideo. Wolny czas poświęcam pasjom takim jak: malarstwo, literatura fantastyczna, gry wideo oraz łyżwiarstwo figurowe.
Justyna Urbańczyk
Absolwentka Uniwersytetu Sorbońskiego w Paryżu na kierunku slawistyki o specjalizacji polskiej. W Paryżu prowadziła badania i obroniła z wynikiem wyróżniającym pracę magisterką, skupioną na polskim środowisku emigracyjnym we Francji i Szwajcarii, pod kierunkiem prof. Iwony Pugacewicz (Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Sorboński) pt. Działalność stowarzyszeniowa i publicystyczna Władysława Platera z perspektywy polemik i osiągnięć na emigracji.
Tematyka emigracji polskiej do Szwajcarii zainteresowała ją ze względu na osobiste doświadczenia i wychowanie się od dziecka na alpejskim pograniczu Francji i Szwajcarii. Pobyt w Polsce w trakcie programu Erasmus+ na uczelni UJ w Krakowie oraz UMK w Toruniu przypieczętował jej fascynację historią polskiej emigracji.
Projekt badawczy, który realizuje w Szkole Doktorskiej, poświęcony jest Władysławowi Platerowi (1808-1889), ważnej, acz zapomnianej postaci Wielkiej Emigracji, założycielowi Muzeum Polskiego w Rapperswilu, protektorowi polskich emigrantów w Szwajcarii, zaangażowanemu w dyplomację, politykę, relacje międzynarodowe, a przede wszystkim w sprawę niepodległości Polski.
Równolegle pracuje w rodzinnej firmie osadzonej w Szwajcarii. Zajmuje się w niej rozwijaniem marki zegarków dekorowanych historycznymi technikami artystycznymi, m.in. emalią, malarstwem miniaturowym. Również w tej działalności, znajduje inspirację w historii polskich emigrantów – Antoniego Patka i Franciszka Czapka – założycieli genewskiej firmy Patek Philippe.
Lubi aktywne spędzanie czasu w naturze, żegluje, jeździ konno i na nartach, a w domowym zaciszu wybiera gry wideo i dobrą książkę.
Bartosz Zarębski
Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku Historia Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i jednolitych studiów magisterskich na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki (specjalność: konserwacja i restauracja malarstwa) na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Na co dzień zajmuje się konserwacją i restauracją dzieł sztuki, a za jedno z cenniejszych doświadczeń zawodowych uznaje udział w 5-letnim projekcie badawczo-konserwatorskim, dotyczącym ołtarza Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie. Od 2023 r. pracuje również jako asystent na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Jego zainteresowania badawcze skupiają się na sztuce średniowiecznej oraz technikach i technologiach dzieł sztuki. Szczególnie bliski jest mu temat technik i technologii gotyckiego malarstwa tablicowego, którym zajmował się między innymi w ramach pracy magisterskiej, napisanej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
W ramach projektu, realizowanego w Szkole Doktorskiej, bada metody pracy warsztatu Jana Wielkiego, malarza cechowego, działającego w drugiej połowie XV wieku w Krakowie. Z warsztatem wiązane są dzieła malarstwa tablicowego, których badania stanowią punkt wyjścia dla dalszych analiz. Celem analiz jest natomiast ustalenie, czy warsztat posiadał pewne charakterystyczne metody pracy, które wyróżniają go na tle innych warsztatów krakowskich oraz czy jego metody pracy wykazują podobieństwa do metod stosowanych w innych regionach Europy. Wyniki analiz pomogą z kolei w potwierdzeniu bądź obaleniu niepewnych atrybucji, a być może rzucą również nowe światło w kwestii wędrówki czeladniczej Jana Wielkiego.
Wolny czas poświęca między innymi na turystykę górską, jazdę na rowerze, narciarstwo i żeglarstwo, a także dobrą książkę (zwłaszcza reportaż), film, serial, grę planszową bądź grę wideo.