Procedura zakończenia kształcenia w szkole doktorskiej
Procedura zakończenia kształcenia w szkole doktorskiej
- Kształcenie w szkole doktorskiej kończy się złożeniem przez doktoranta/kę rozprawy doktorskiej. Rozprawę doktorską może stanowić praca pisemna, w tym monografia naukowa, zbiór opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych, praca artystyczna, projektowa, konstrukcyjna, technologiczna, wdrożeniowa, a także samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej. Rozprawa prezentuje ogólną wiedzę teoretyczną doktoranta w dyscyplinie albo dyscyplinach oraz umiejętność samodzielnego prowadzenia pracy naukowej lub artystycznej. Przedmiotem rozprawy doktorskiej jest oryginalne rozwiązanie problemu naukowego, artystycznego lub oryginalne rozwiązanie w zakresie zastosowania wyników własnych badań naukowych w sferze gospodarczej lub społecznej.
- Harmonogram przygotowania rozprawy doktorskiej oraz termin jej złożenia jest określony w Indywidualnym Planie Badawczym (IPB) doktoranta/ki. W przypadku składania rozprawy doktorskiej w terminie późniejszym niż zaplanowany w IPB, konieczna jest wcześniejsza aktualizacja IPB ze wskazaniem nowego terminu.
- Przed złożeniem rozprawy doktorskiej doktorant/ka jest zobowiązany/a spełnić wszystkie warunki określone w Programie kształcenia oraz udokumentować osiągnięcie wszystkich efektów uczenia się. Oznacza to, że doktorant/ka musi przedstawić, zatwierdzone i podpisane przez promotora lub promotorów, sprawozdanie merytoryczne za ostatni rok kształcenia w szkole doktorskiej. Doktorant/ka składa sprawozdanie za ostatni rok kształcenia nie później niż 21 dni przed złożeniem rozprawy doktorskiej.
- Nie później niż 14 dni przed złożeniem rozprawy doktorskiej doktorant/ka pisemnie informuje dyrektora szkoły doktorskiej o planowanym terminie jej złożenia. Poza terminem złożenia rozprawy, informacja musi zawierać tytuł rozprawy, dyscyplinę naukową i nazwisko/a promotora lub promotorów oraz wniosek o wydanie zaświadczenia o zakończeniu kształcenia w szkole doktorskiej i uzyskaniu kwalifikacji na poziomie 8 Polskiej Ramy Kwalifikacji (8 PRK).
Tryb złożenia rozprawy doktorskiej
- Doktorant/ka składa w sekretariacie szkoły doktorskiej elektroniczną wersję rozprawy doktorskiej, identyczną z wersją, która bez zbędnej zwłoki zostanie przedłożona przed właściwą Radą Dyscypliny. Do rozprawy doktorskiej złożonej w formacie pdf na nośniku elektronicznym doktorant/ka załącza następującą dokumentację:
- pozytywną opinię promotora (w przypadku powołania dwóch promotorów każdy przygotowuje osobną opinię. Opinii nie przygotowuje promotor pomocniczy),
- streszczenie w języku angielskim w przypadku rozprawy doktorskiej przygotowywanej w języku polskim, a w przypadku rozprawy doktorskiej przygotowanej w języku obcym streszczenie w języku polskim,
- opis w językach polskim i angielskim w przypadku, gdy rozprawa doktorska nie jest pracą pisemną (dziełem artystycznym, projektem wdrożeniowym, schematem urządzenia etc.).
- podpisane oświadczenie doktoranta/ki oraz podpisane oświadczenie promotora/ów, że przedstawiona praca jest oryginalnym dziełem nienoszącym znamion plagiatu i tożsamym z wersją przedkładaną przed właściwą Radą Dyscypliny
- Data potwierdzenia przez dyrektora szkoły złożenia rozprawy wraz z wymaganymi załącznikami jest dniem zakończenia kształcenia w szkole doktorskiej.
- Po złożeniu rozprawy doktorskiej i spełnieniu wszystkich wymagań określonych w Programie kształcenia doktorant otrzymuje zaświadczenie o zakończeniu kształcenia w szkole doktorskiej potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK.
Kolejne czynności prowadzące do uzyskania stopnia naukowego doktora opisane są w:
- Uchwała Nr 29 Senatu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 23 kwietnia 2024 r. zmieniająca Uchwałę nr 38 senatu UMK z dnia 26 wrezśnia 2023 r. w sprawie postępowania o nadanie stopnia doktora na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu; (419 KB)
- Uchwała Nr 38 Senatu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 26 września 2023 r. w sprawie postępowania o nadanie stopnia doktora na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu; (357 KB)
- Załączniki do Uchwały Nr 38 Senatu UMK w Toruniu z dnia 26 września 2023 r. w sprawie o nadanie stopnia doktora na UMK w Toruniu;
- Uchwale nr 162 Senatu UMK z dnia 17 grudnia 2019 r. zmieniająca Uchwałę nr 89 Senatu UMK z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie postępowania o nadanie stopnia doktora na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu; (275 KB)
- Uchwale nr 89 Senatu UMK z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie postępowania o nadanie stopnia doktora na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu; (467 KB)
- Zarządzeniu Nr 65 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie szczegółowych zasad składania, sprawdzania i udostępniania oraz archiwizowania rozpraw doktorskich; (274 KB)
- Załącznik do Zarządzenia Nr 65 Rektora UMK z dnia 24 kwietnia 2024 r. – Zasady przygotowania pliku z elektroniczną wersja rozprawy doktorskiej; (193 KB)
oraz odpowiednich dokumentach przygotowanych przez właściwe Rady Dyscyplin:
Załączniki:
Informacja ws. terminu złożenia rozprawy doktorskiej (145 KB)
Oświadczenie doktoranta/ki dot. plagiatu (137 KB)
Opinia promotora (136 KB)
Streszczenie rozprawy doktorskiej (138 KB)
Wniosek o przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej (62 KB)
Information regarding the deadline for submission of the doctoral dissertation (142 KB)
Statement by a doctoral student regarding plagiarism (138 KB)
Supervisior’s opinion on the doctoral dissertation (136 KB)
Summary of the doctoral dissertation (138 KB)