Maria Brzeska-Wasik
Agata Burzyńska
Aleksandra Daraż
Anna Dębska
Mikołaj Dobek
Absolwent archeologii na Wydziale Nauk Historycznych UMK. Jego naukowe zainteresowania skupiają się na badaniu średniowiecznej i nowożytnej Polski poprzez pryzmat kultury funeralnej. Swoją archeologiczną wiedzę rozwijał w kierunku badań kościołów, konserwacji zabytków archeologicznych i wiedzy nowożytnej modzie. W 2022 r. kierował projektem „At the intersection of faiths and cultures – research on history of St.Dominic’s Church in Płock” realizowanym w ramach funduszu „Grants4NCUStudents”. Temat oscylował wokół jego innych zainteresowań badawczych, czyli historii Płocka oraz życia monastycznego w średniowiecznej Polsce. Podczas studiów magisterskich skupił się na opracowaniu wyników tych badań, czego efekt stanowi pisana pod okiem prof. Małgorzaty Grupy praca magisterska pt. „Archeologia podominikańskiego kościoła pw. św. Dominika w Płocku”. Na przestrzeni ostatnich lat uczestniczył w pracach archeologicznych prowadzonych przez Instytut Archeologii UMK w Szczuczynie, Łukowie, Porębie Dzierżnej, Bydgoszczy-Fordonie, Kałdusie oraz Płocku. Dodatkowo wielokrotnie brał udział w badaniach organizowanych przez podmioty zewnętrzne. Podczas studiów został autorem i współautorem kilkunastu publikacji naukowych. Regularnie brał udział w międzynarodowych konferencjach, referując kilkukrotnie m.in na EAA Annual Meeting i Post-Medieval Archaeology Congress.
W Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych realizuje projekt, którego celem jest badanie wyznaczników rozwarstwienia klasowego w nowożytnej Rzeczpospolitej na przykładzie społeczności Byszewa. Źródła pisane poświadczają, że swoje miejsce wiecznego spoczynku w tamtejszym kościele św. Trójcy znaleźli zarówno przedstawiciele lokalnej szlachty, jak i bogaci chłopi dotujący parafię. Fakt ten stanowi przyczynek do wykonania interdyscyplinarnych analiz, za których cel przyjęto odpowiedź na pytanie, jak wyglądały rzeczywiste różnice fizyczne i materialne między osobami przynależnymi do tych dwóch stanów. Badania oparte zostaną na dwóch fundamentach: analizie szczątków kostnych i laboratoryjnej analizie zabytków zdeponowanych w poszczególnych trumnach.
Poza pracą naukową od 2022 r. realizuje się jako producent, dramatopisarz i reżyser w Teatrze Studenckim UMK “Antrakt”, którego jest współzałożycielem. Pasjonat muzyki, sportu i gór.
Patryk Głowacki
Absolwent filologii germańskiej oraz filozofii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Członek Towarzystwa Polsko-Niemieckiego w Toruniu oraz Polskiego Towarzystwa Karla Jaspersa. Wyniki swoich badań naukowych publikował m. in. w kwartalniku Studia z Historii Filozofii oraz roczniku Massovia. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na filozofii niemieckiej, w szczególności na myśli Immanuela Kanta, której poświęcona jest przygotowywana rozprawa doktorska.
Hubert Gromny
Hubert Gromny (ur. 1990 w Staszowie) badacz kultury, artysta i kurator operujący na przestrzeni mediów artystycznych, dyskursku akademickiego, struktur instytucjonalnych oraz działań organizacyjnych. Obecnie mieszka w Krakowie. Był członkiem zespołu kuratorskiego SAVVY Contemporary Laboratory of Form Ideas w Berlinie (2022-2024), kolektywów artystycznych Maleza w Mexico City (2018) oraz Grupy Spirala (2010-2014). Jego prace są częscią publicznej kolekcji Bunkra Sztuki w Krakowie oraz kolekcji prywatnych. Współkurator wystaw “Jean-Ulrick Désert Conspicuous Invisibility Works 1997–2023” w SAVVY Contemporary, “Community of Sentient Beings” at Hafnarborg Museum in Hafnarfjörður oraz serii interwencji artystycznych “Inclusive Public Spaces” w Bibliotece Miejskiej w Reykjavíku. Jego prace prezentowane były, między innymi, w Bunkrze Sztuki w Krakowie, Temporary Gallery w Kolonii, TRAFO w Szczecinie oraz Gerðarsafn Art Museum w Kópavogur. Publikował w artykuły naukowe “Kulturze Współczesnej”, “Przeglądzie Kulturoznawczym” i “Sensus Historiae” oraz krytykę artystyczną w “Magazynie Szum”, “Blok Magazine” oraz “Magazynie Sztuki”. Ukończył studia Dutch Art Institute (DAI) Art Praxis na Uniwersytecie ArtEZ w Holandii (2021), na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki (2015) oraz Uniwersytecie Jagiellońskim (2015). Niedawno rozpoczął projekt rozprawy doktorskiej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu mający na celu studia porównawcze nad kulturowymi efektami transformacji w Polsce i Wietnamie w obliczu globalnych przemian lat 90. XX wieku.
Klaudia Karkowska
Absolwentka filologii angielskiej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej praca licencjacka dotyczyła wpływu dwujęzyczności na komunikację niewerbalną, a praca magisterska poświęcona systemom anotacji gestów została wyróżniona jako najlepsza praca językoznawcza na Wydziale Humanistycznym UMK (2024-2025).
Od początku swojej kariery akademickiej pracowała przy Centrum Badań nad Ewolucją Języka UMK (CLES) jako asystentka badawcza w projektach naukowych NCN, takich jak „Environmental Impact on the Evolution of Communication: Testing the Linguistic Niche Hypothesis”, kierowanego przez prof. Przemysława Żywiczyńskiego, „Protostories: Features of Stories ‘Told’ Before the Emergence of Fully-Fledged Language”, kierowanego przez dr Martę Sibierską, oraz „Metaphor and Semiotics in (Inter)Action”, kierowanego przez dr Michaela Pleyera. Doktorantka jest również częścią projektu „Mowa i zasoby multimodalne w interakcjach społecznych studentów z niewidoczną niepełnosprawnością psychiczną”, kierowanego przez dr Agnieszkę Sowińską. Współpracowała także z Hong Kong Polytechnic University (dr Renia Lopez-Ozieblo) nad strukturą adaptorów w komunikacji niewerbalnej oraz European University Viadrina (prof. Cornelia Müller), badając wpływ dominacji językowej na gesty u dzieci bilingwalnych i monolingwalnych. Dalsze prace prowadziła na Université Sorbonne-Nouvelle (prof. Aliyah Morgenstern).
Wyróżniona stypendiami naukowymi, w tym stypendium Rektora UMK oraz finansowaniem w ramach programów SMART3 i Grants4NCUstudents. Dwukrotnie nagrodzona w ramach programu SMART3: za projekt „Decoding Adaptors: A Cognitive Linguistic Approach to Self-Touching Behaviours” oraz „Analyzing the relationship between gestures, adaptors, language dominance, and cognitive load”. Otrzymała także dofinansowanie w ramach Grants4NCUStudents – VII edycja na realizację projektu „Late Bilinguals and the Cognitive Domain of Non-Present Object Discourse”.
Autorka publikacji naukowych, m.in. w czasopiśmie Theoria et Historia Scientiarum oraz Procedia Computer Science. Regularnie prezentuje swoje badania jako autorka oraz współautorka na międzynarodowych konferencjach w takich krajach jak Włochy (Protolang 2023), USA (Evolang XV), Niemcy (DGfS), Polska (Humantech Summit), Szwecja (IACS-5), Holandia (CogSci).
W ramach doktoratu realizuje projekt „Ciało mówi: rola i struktura zachowań niewerbalnych w interakcji komunikacyjnej”, którego celem jest stworzenie systemu anotacji komunikacji niewerbalnej. W prowadzonych badaniach analizuje wpływ różnic indywidualnych i interakcji na komunikację oraz mechanizmy dopasowania interakcyjnego (alignment) w kontekście multimodalnym. Projekt łączy lingwistykę, psychologię i semiotykę eksperymentalną i ma przyczynić się do lepszego zrozumienia dynamiki komunikacji międzyludzkiej.
Alicja Kochanowicz
Zuzanna Majbrodzka
Absolwentka archeologii na Wydziale Nauk Historycznych UMK w Toruniu. Począwszy od studiów pierwszego stopnia zajmuje się archeozoologią i obecnością zwierząt w kontekstach rytualnych/sakralnych wśród społeczności pradziejowych na ziemiach polskich.
W trakcie studiów I i II stopnia uczestniczka kilkunastu konferencji o zasięgu krajowym i międzynarodowym, autorka publikacji naukowych. Dwukrotnie otrzymała finansowanie w konkursie Grants4NCUStudents realizując projekt naukowy wraz z wyjazdem stażowym do Zentrum für Baltische und Skandinavische Archäologie w Szlezwiku oraz wyjazd na międzynarodową konferencję archeozoologiczną 4th ICAZ Roman Period Working Group Meeting w Belgradzie w 2024 roku. W 2023 roku odbyła dwumiesięczny staż zagraniczny w Naturshistorisches Museum w Wiedniu w ramach programu Erasmus+.
W Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych realizuje projekt poświęcony znaczeniu psa wśród społeczności młodszego okresu przedrzymskiego i okresu wpływów rzymskich na podstawie badań pochówków psów z rejonu Kujaw i Dolnego Powiśla. Głównym celem projektu jest wskazanie funkcji i znaczenia psa w kulturach późnej epoki żelaza i weryfikacja wcześniejszych poglądów na ten temat, poprzez poznanie jego cech biologicznych i warunków życia. W ramach projektu zastosowane zostaną metody badawcze wywodzące się zarówno z tradycyjnego warsztatu badawczego archeologa, jak i analizy specjalistyczne powstałe na gruncie nauk biologicznych.
Aleksandra Malich
Absolwentka filologii polskiej na UMK w Toruniu (spec. nowe edytorstwo i copywriting). Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na kwestii stereotypów w polskim piśmiennictwie, a także na analizie idei wolności i zniewolenia w literaturze. Praca magisterska, napisana pod kierunkiem prof. Danuty Kowalewskiej, stanowiła analizę stereotypowego obrazu społeczności żydowskiej w prozie oświeceniowej.
W ramach swojego projektu badawczego analizuje, jak literackie przedstawienia społeczności żydowskiej zarówno utrwalały, jak i przełamywały stereotypy funkcjonujące w tym okresie. Jej badania mają na celu zrozumienie wpływu literackich obrazowań na społeczne postrzeganie Inności oraz na relacje międzykulturowe w XIX wieku. Analiza uwzględnia również kwestie antysemityzmu i prób jego dekonstrukcji. W swoich badaniach wykorzystuje różnorodne metody badawcze, w tym analizę strukturalistyczną, podejście komparatystyczne, a także perspektywę Foucaultowską do analizy dyskursu epoki. Szczególną uwagę poświęca dziełom mniej znanym, takim jak twórczość Malwiny Meyersonowej czy Wilhelma Feldmana, ale także odnosi się do kanonicznych tekstów, takich jak twórczość Elizy Orzeszkowej czy Cypriana Norwida.
Uczestniczka konferencji naukowych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, w tym na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej i Wileńskim Muzeum Narodowym – Pałacu Wielkich Książąt Litewskich. Wygłaszała referaty m.in. na temat antybohaterów w literaturze oświeceniowej, stereotypów dotyczących Żydów w powieściach Juliana Ursyna Niemcewicza czy o Berku Joselewiczu w kontekście funkcjonujących uprzedzeń.
Działała aktywnie w ramach Samorządu Studenckiego, gdzie pełniła funkcję przewodniczącej WRSS Wydziału Humanistycznego, oraz w organizacjach pozauniwersyteckich, takich jak Stowarzyszenie możeMY i Instytut Lumere.
Prywatnie kociara i miłośniczka dobrej literatury (nie tylko zaangażowanej).
Lena Rydelska
Małgorzata Sojak-Tauer
Emilia Wajs
Absolwentka kulturoznawstwa (spec. Kultura Dalekiego Wschodu) oraz japonistyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na współczesnej poezji japońskiej.
W ramach projektu badawczego w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych analizuje poezję i eseje poetki Yosano Akiko. Głównym celem projektu jest wykazanie związków tematycznych pomiędzy esejami a poezją Yosano Akiko oraz pokazanie, jak rozumie i przedstawia ona w obu tych formach literackich kobiecość. Projekt ma być pierwszym, w którym twórczość Yosano Akiko zostanie zbadana i opisana z perspektywy arachnologii, która wyrosła na gruncie studiów feministycznych. Analiza zarówno poezji, jak i esejów Yosano Akiko ma umożliwić szerszy ogląd problemu kobiecej tożsamości w jej utworach i pozwolić na kompleksowe i wielowymiarowe opisanie tego zagadnienia. Planowana praca ma być pierwszym wszechstronnym i wyczerpującym studium nad eseistyką Yosano Akiko, które przybliży odbiorcom spoza Japonii jej ważny i bogaty, acz marginalizowany dorobek literacki.
Uczestniczka konferencji. Autorka publikacji naukowych. Współorganizatorka międzynarodowej konferencji naukowej „NEW Insights Through Revision of the OLD: Changes, Chances and Challenges from Ancient Times to the Global Era Japan”. Brała udział w międzynarodowym projekcie translatologicznym poświęconym twórczości Yosano Akiko – prezentacja przekładu poematu na wystawie pt. Sakai kara sekai ni hibike „Kimi shinitamau koto nakre” („Nie umieraj mi” rozbrzmiewa z Sakai na cały świat) w Osace. Stypendystka Uniwersytetu Kōgakkan i miasta Ise na wyjazd i pobyt studyjny w Japonii.
Bartłomiej Wicherek
Aleksander Wiśniewski
Aleksandra Wysokińska
Weronika Ziemian