Kontakt Coll. Humanisticum, Bojarskiego 1, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 26 78
e-mail: phd@umk.pl

Regulamin szkoły doktorskiej

Regulamin szkoły doktorskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1

1. Regulamin szkoły doktorskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu określa zasady funkcjonowania szkoły doktorskiej, kompetencje jej organów, a także organizację kształcenia oraz prawa i obowiązki doktorantów, w tym w szczególności:
1) sposób wyznaczania i zmiany promotora, promotorów lub promotora pomocniczego;
2) sposób dokumentowania przebiegu kształcenia;
3) sposób przeprowadzania oceny śródokresowej;
4) warunki przedłużania terminu złożenia rozprawy doktorskiej.
2. Przepisy regulaminu stosuje się do działających na Uniwersytecie szkół doktorskich.

§ 2

Ilekroć w przepisach regulaminu jest mowa o:
1) APD – rozumie się przez to Archiwum Prac Dyplomowych;
2) doktorancie – rozumie się przez to doktoranta odbywającego kształcenie w szkole doktorskiej;
3) PRK – rozumie się przez to Polską Ramę Kwalifikacji;
4) szkole doktorskiej – rozumie się przez to szkołę doktorską, o której mowa w § 1 ust. 2;
5) Uniwersytecie – rozumie się przez to Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu;
6) USOS – rozumie się przez to Uniwersytecki System Obsługi Studiów (system informatyczny służący do zarządzania tokiem studiów na Uniwersytecie);
7) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r., poz. 742 ze zm.).

§ 3

Zadaniem szkoły doktorskiej jest stworzenie doktorantom warunków do:
1) prowadzenia badań naukowych;
2) współpracy naukowej w zespołach badawczych;
3) przygotowania publikacji naukowych, w szczególności w czasopismach ujętych w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy, jak również dzieł artystycznych prezentowanych w przestrzeni publicznej;
4) rozwoju naukowego poprzez możliwość realizacji staży badawczych i wyjazdów konferencyjnych, w tym zagranicznych;
5) realizacji programu kształcenia adekwatnego dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK;
6) przygotowania rozprawy doktorskiej.

§ 4

1. Nadzór nad kształceniem doktorantów w szkole doktorskiej sprawuje prorektor właściwy do spraw nauki, z wyjątkiem indywidualnych spraw doktorantów, w których organem nadzoru jest prorektor właściwy do spraw studenckich.
2. Organem monitorującym jakość kształcenia w szkole doktorskiej jest rada szkoły doktorskiej, a w ogólnouczelnianej szkole międzydziedzinowej senat Uniwersytetu.

§ 5

1. Od decyzji dyrektora szkoły doktorskiej, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572), przysługuje odwołanie do prorektora właściwego ds. studenckich. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem dyrektora szkoły doktorskiej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji doktorantowi.
2. Doręczenie decyzji, o których mowa w ust. 1, następuje poprzez przesłanie kopii decyzji na konto doktoranta, o którym mowa w § 13 pkt 8, osobisty odbiór w Sekretariacie Szkół Doktorskich lub przesłanie za pośrednictwem operatora pocztowego obsługującego Uniwersytet.

§ 6

Do wydawania decyzji administracyjnych w pierwszej instancji w sprawach doktorantów, rektor może upoważnić właściwego dyrektora szkoły doktorskiej, a do rozpatrywania służących od tych decyzji wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy – prorektora właściwego ds. studenckich.

Rozdział 2

Organy szkoły doktorskiej

§ 7

1. Szkołą doktorską kieruje dyrektor powoływany na czteroletnią kadencję przez rektora spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w grupie profesorów, po uzgodnieniu z Samorządem Doktorantów i po zasięgnięciu opinii właściwej rady szkoły doktorskiej.
2. Dyrektor szkoły doktorskiej:
1) opracowuje projekt programu kształcenia szkoły doktorskiej;
2) opracowuje projekt zasad rekrutacji do szkoły doktorskiej;
3) organizuje rekrutację do szkoły doktorskiej;
4) przygotowuje ofertę dydaktyczną szkoły doktorskiej;
5) wyznacza promotora, promotorów albo promotora i promotora pomocniczego oraz odwołuje ich albo zmienia;
6) organizuje przeprowadzenie oceny śródokresowej;
7) określa we współpracy z radą szkoły doktorskiej ramowe zasady przeprowadzania oceny śródokresowej;
8) organizuje i czuwa nad realizacją procesu kształcenia doktorantów;
9) podejmuje decyzje w indywidualnych sprawach doktorantów;
10) wyraża zgodę na przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej;
11) co dwa lata przedstawia rektorowi, a w przypadku szkoły międzydziedzinowej także senatowi, sprawozdanie z działalności szkoły doktorskiej.

§ 8

1. W szkole doktorskiej działa, jako organ opiniodawczo-doradczy, rada szkoły doktorskiej, w której skład wchodzą:
1) dyrektor szkoły doktorskiej jako jej przewodniczący,
2) przewodniczący rad dyscyplin naukowych należących do właściwych dziedzin,
3) dziekani wydziałów właściwi dla dyscyplin naukowych,
4) przedstawiciel Samorządu Doktorantów.
2. W ogólnouczelnianej szkole międzydziedzinowej w skład rady szkoły doktorskiej wchodzą osoby powołane przez rektora na wniosek rady rektorskiej.
3. Do zakresu działania rady szkoły doktorskiej należy w szczególności:
1) opiniowanie kandydata na dyrektora szkoły doktorskiej;
2) opiniowanie programu kształcenia w szkole doktorskiej;
3) zatwierdzanie komisji kwalifikacyjnej prowadzącej rekrutację;
4) monitorowanie jakości kształcenia w szkole doktorskiej, z zastrzeżeniem § 4 ust. 2;
5) opiniowanie sposobu przeprowadzania oceny śródokresowej oraz oceny, o której mowa w § 21;
6) opiniowanie innych spraw określonych w statucie Uniwersytetu.

§ 9

1. Prorektor właściwy do spraw nauki może, na wniosek dyrektora szkoły doktorskiej, powołać na okres kadencji dyrektora pięcioosobową radę naukową szkoły doktorskiej, której większość członków stanowią osoby spoza wspólnoty Uniwersytetu.
2. Do zadań rady naukowej szkoły doktorskiej należy w szczególności:
1) monitorowanie jakości badań naukowych prowadzonych przez doktorantów;
2) monitorowanie poziomu umiędzynarodowienia szkoły doktorskiej.
4. W szkole doktorskiej współfinansowanej ze źródeł zewnętrznych mogą działać inne organy na zasadach określonych w aktach będący podstawą ich działania.

Rozdział 3

Prawa i obowiązki doktorantów

§ 10

1. Osoba przyjęta do szkoły doktorskiej rozpoczyna kształcenie i nabywa prawa doktoranta z chwilą złożenia ślubowania, którego treść określa statut Uniwersytetu.
2. Jednocześnie można być doktorantem tylko w jednej szkole doktorskiej.
3. Złożenie ślubowania osoba przyjęta do szkoły doktorskiej potwierdza elektronicznie w USOS w terminie 7 dni od rozpoczęcia roku akademickiego, a w przypadku doktorantów przyjętych do szkoły doktorskiej w czasie jego trwania, w terminie 7 dni od dnia przyjęcia.
4. Prawa i obowiązki doktoranta wygasają z dniem ukończenia kształcenia w szkole doktorskiej albo skreślenia z listy doktorantów.
5. Status doktoranta potwierdza wydawana bezpłatnie przez Uniwersytet legitymacja doktoranta, której postaci oraz zasady wydawania i przedłużania ważności regulują przepisy odrębne.

§ 11

Doktorant ma prawo do:
1) bezpłatnego kształcenia, a w szczególności uzyskiwania rzetelnej i nowoczesnej wiedzy w zakresie koniecznym do uzyskania stopnia doktora;
2) prowadzenia badań naukowych, w szczególności w zakresie koniecznym do uzyskania stopnia doktora;
3) korzystania z infrastruktury jednostek dydaktycznych, usługowych i pomocniczych, a także laboratoriów, bibliotek, pomieszczeń przeznaczonych do prowadzenia pracy naukowej, infrastruktury informatycznej, aparatury naukowej i innych pomocy naukowych Uniwersytetu;
4) opieki naukowej promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej;
5) aplikowania o granty wewnętrzne i zewnętrzne;
6) publikowania wyników swojej pracy badawczej lub artystycznej oraz prezentowania ich na krajowych i zagranicznych konferencjach naukowych;
7) zrzeszania się w działających na Uniwersytecie organizacjach doktorantów;
8) zawieszenia kształcenia na okres odpowiadający czasowi trwania urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego oraz urlopu rodzicielskiego, określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r., poz. 1465);
9) zawieszenia kształcenia w szkole doktorskiej na zasadach określonych w § 34;
10) przedłużenia terminu złożenia rozprawy doktorskiej, nie dłużej jednak niż o dwa lata, na zasadach określonych w § 35;
11) przerw wypoczynkowych w wymiarze nieprzekraczającym 8 tygodni w roku;
12) stypendium doktoranckiego oraz ubiegania się o kredyt studencki na zasadach określonych w ustawie;
13) ubezpieczenia chorobowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
14) zapewnienia możliwości kontynuowania kształcenia w innej szkole doktorskiej w danej dyscyplinie lub pokrycia kosztów postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym w przypadkach określonych w art. 206 ustawy;
15) zakwaterowania w domu studenckim lub akademickim, a także zakwaterowania jego małżonka lub dziecka w domu studenckim lub akademickim, na zasadach określonych w przepisach odrębnych.

§ 12

1. Doktorant z niepełnosprawnością oraz doktorant będący rodzicem może ubiegać się o dostosowanie organizacji i realizacji procesu kształcenia odpowiednio do rodzaju niepełnosprawności albo potrzeb wynikających z rodzicielstwa, a w szczególności o zmianę zasad uczestniczenia w kształceniu doktorantów oraz trybu zaliczania przedmiotów.
2. Dyrektor szkoły doktorskiej, w przypadkach o których mowa w ust. 1, na wniosek doktoranta, może wyrazić zgodę w szczególności na:
1) włączenie do udziału w zajęciach osób trzecich występujących zwłaszcza jako tłumacze języka migowego, stenotypiści, asystenci laboratoryjni;
2) umożliwienie zastosowania urządzeń technicznych, w tym urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk;
3) przygotowanie materiałów dydaktycznych lub zaliczeniowych w alternatywnej formie zapisu;
4) zmianę formy weryfikacji efektów kształcenia;
5) zmianę formy odbywania zajęć polegającą na realizacji zajęć w trybie indywidualnym;
6) zmianę miejsca odbywania zajęć lub zaliczania przedmiotów;
7) wydłużenie czasu trwania zaliczeń;
8) włączenie do zaliczenia przedmiotów osób trzecich przydzielonych przez jednostkę organizacyjną Uniwersytetu właściwą ds. doktorantów z niepełnosprawnościami, występujących zwłaszcza jako tłumacze języka migowego, stenotypiści, lektorzy;
9) umożliwienie w czasie zaliczania przedmiotów zastosowania urządzeń technicznych, w tym komputerów oraz urządzeń brajlowskich i udźwiękawiających;
10) przeprowadzanie zaliczenia przedmiotu w trybie indywidualnym.
3. W przypadku, gdy niepełnosprawność lub rodzicielstwo doktoranta uniemożliwia udział w zajęciach w danym semestrze, dyrektor szkoły doktorskiej, na wniosek doktoranta, wyznacza inny semestr, w którym będzie on mógł wziąć udział w zajęciach.
4. Decyzje w sprawach doktorantów z niepełnosprawnościami, o których mowa w ust. 2 i 3, dyrektor szkoły doktorskiej wydaje po zasięgnięciu opinii jednostki organizacyjnej Uniwersytetu właściwej ds. doktorantów z niepełnosprawnościami.

§ 13

Doktorant jest zobowiązany do:
1) postępowania zgodnie z treścią ślubowania i przepisami obowiązującymi na Uniwersytecie, w tym w szczególności z regulaminem szkoły doktorskiej;
2) przedstawienia dyrektorowi szkoły doktorskiej w terminie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia uzgodnionego z promotorem lub promotorami indywidualnego planu badawczego zawierającego w szczególności harmonogram przygotowania rozprawy doktorskiej oraz termin jej złożenia; w przypadku wyznaczenia promotora pomocniczego, plan jest przedstawiany po zaopiniowaniu przez tego promotora;
3) realizacji programu kształcenia i indywidualnego planu badawczego;
4) składania dyrektorowi szkoły doktorskiej do końca każdego roku akademickiego, zaopiniowanego przez promotora lub promotorów sprawozdania z realizacji indywidualnego planu badawczego;
5) przekazywania niezwłocznie informacji o osiągnięciach naukowych i artystycznych, w tym w szczególności:
a) publikacji, których jest autorem albo współautorem do komórki Uniwersytetu właściwej ds. bibliometrii,
b) informacji o uzyskanych osiągnięciach artystycznych poprzez ich wprowadzenie do aplikacji Osiągnięcia artystyczne działającej w ramach Systemu Formularzy UMK,
c) informacji o uzyskanych patentach i prawach ochronnych do Rzecznika Patentowego Uniwersytetu;
6) składania oświadczeń upoważniających Uniwersytet do wykazania osiągnięć powstałych w związku z odbywaniem kształcenia w szkole doktorskiej na potrzeby ewaluacji jakości działalności naukowej dyscypliny, albo jednej z dyscyplin zawierających się w dziedzinie, w której jest przygotowywana rozprawa doktorska;
7) niezwłocznego powiadomienia dyrektora szkoły doktorskiej o uzyskaniu stopnia doktora, jeżeli nastąpiło to w czasie trwania kształcenia w szkole doktorskiej, a także o zmianie danych, o których mowa w § 28;
8) założenia i posiadania konta na serwerze uniwersyteckim (konta USOS), a także kontaktowania się za pośrednictwem tego konta w sprawach związanych z kształceniem w szkole doktorskiej;
9) weryfikacji danych w USOS, a także odbierania rozstrzygnięć organów Uniwersytetu za pośrednictwem konta, o którym mowa w pkt. 8, oraz niezwłocznego zgłaszania w Sekretariacie Szkół Doktorskich błędów w dokumentacji przebiegu kształcenia;
10) poszanowania mienia Uniwersytetu;
11) przestrzegania zasad korzystania z sieci komputerowej obowiązujących na Uniwersytecie.

§ 14

Za naruszenie przepisów obowiązujących na Uniwersytecie oraz za czyn uchybiający godności doktoranta, doktorant podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej na zasadach określonych w przepisach odrębnych.

Rozdział 4

Promotor, promotorzy i promotor pomocniczy

§ 15

1. Promotor lub promotorzy albo promotor i promotor pomocniczy sprawują opiekę naukową nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej.
2. Promotorem może być osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora.
3. Promotorem może być osoba niespełniająca warunków określonych w ust. 2, która jest pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, jeżeli dyrektor szkoły doktorskiej po zasięgnięciu opinii właściwej rady dyscypliny uzna, że osoba ta posiada znaczące osiągnięcia w zakresie zagadnień naukowych, których dotyczy rozprawa doktorska.
4. Promotorem lub promotorem pomocniczym nie może być osoba, która:
1) w okresie ostatnich 5 lat:
a) była promotorem 4 doktorantów, którzy zostali skreśleni z listy doktorantów z powodu negatywnego wyniku oceny śródokresowej, lub
b) sprawowała opiekę nad przygotowaniem rozprawy przez co najmniej 2 osoby ubiegające się o stopień doktora, które nie uzyskały pozytywnych recenzji, o których mowa w art. 191 ust. 1 ustawy, lub
c) była promotorem 2 doktorantów, co do których ewaluacja opieki naukowej przeprowadzona podczas oceny śródokresowej zakończyła się wynikiem negatywnym:
2) została ukarana karą dyscyplinarną pozbawienia prawa do wykonywania zadań promotora, o której mowa w art. 276 ust. 1 pkt 4 ustawy – w okresie trwania tej kary.
5. Promotorem pomocniczym może być osoba posiadająca co najmniej stopień doktora.
6. Zasady sprawowania opieki, o której mowa w ust. 1, określa dyrektor szkoły doktorskiej, w drodze zarządzenia, po zasięgnięciu opinii rady szkoły doktorskiej. Zarządzenie dyrektora szkoły doktorskiej zatwierdza rektor.

§ 16

1. Doktorant w terminie 6 tygodni od podjęcia kształcenia składa do dyrektora szkoły doktorskiej wniosek o wyznaczenie promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego. Do wniosku doktorant załącza przygotowany przez kandydata na promotora lub promotorów plan opieki promotorskiej, oświadczenie kandydata na promotora lub promotora pomocniczego o spełnianiu wymogów do pełnienia funkcji promotora lub promotora pomocniczego oraz wykaz jego dorobku naukowego.
2. Dyrektor szkoły doktorskiej w drodze decyzji wydanej po zasięgnięciu opinii przewodniczącego właściwej rady dyscypliny naukowej:
1) wyznacza:
a) promotora lub promotorów, albo
b) promotora i promotora pomocniczego;
2) odmawia wyznaczenia osób, o których mowa w pkt 1.
3. Decyzję, o której mowa w ust. 2, doręcza się doktorantowi oraz promotorowi lub promotorom oraz promotorowi pomocniczemu. O wydaniu decyzji zawiadamia się właściwego dziekana oraz właściwego przewodniczącego rady dyscypliny.
4. W przypadku odmowy, o której mowa w ust. 2 pkt 2, doktorant, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o odmowie wyznaczenia, składa do dyrektora szkoły doktorskiej kolejny wniosek o wyznaczenie promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego. We wniosku doktorant wskazuje innego kandydata na promotora lub promotora pomocniczego niż ten, którego dyrektor szkoły doktorskiej uprzednio odmówił wyznaczenia. Do wniosku ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
5. W przypadku wydania decyzji o odmowie wyznaczenia osób, o których mowa w ust. 4, przepis § 17 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
6. Jeżeli zasady rekrutacji do szkoły doktorskiej przewidują dokonanie przez kandydata wyboru jednego ze zgłoszonych do realizacji projektów badawczych, dyrektor szkoły doktorskiej wyznacza na promotora kierownika wybranego przez doktoranta projektu.

§ 17

1. W uzasadnionych sytuacjach, a w szczególności w przypadku uzyskania negatywnego wyniku ewaluacji opieki naukowej, o której mowa w § 33, dyrektor szkoły doktorskiej po zasięgnięciu opinii przewodniczącego właściwej rady dyscypliny naukowej:
1) zmienia wyznaczonego promotora lub promotora pomocniczego;
2) odwołuje jednego z wyznaczonych promotorów lub promotora pomocniczego;
3) wyznacza drugiego promotora lub promotora pomocniczego.
2. W przypadku:
1) śmierci promotora;
2) okoliczności faktycznych, które uniemożliwiają lub znacznie utrudniają promotorowi pełnienie tej funkcji;
3) utraty przez promotora prawa do pełnienia tej funkcji
– dyrektor szkoły doktorskiej wzywa doktoranta do ponownego złożenia wniosku, o którym mowa w § 16 ust. 1, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. W przypadku niezłożenia wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 3, dyrektor szkoły doktorskiej po zasięgnięciu opinii przewodniczącego właściwej rady dyscypliny naukowej z urzędu wyznacza nowego promotora.
4. Do zmiany lub wyznaczenia promotora lub promotora pomocniczego § 16 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 5

Organizacja kształcenia w szkole doktorskiej i sposób jego dokumentowania

§ 18

1. Kształcenie doktorantów odbywa się na podstawie programu kształcenia uchwalonego przez senat, według indywidualnego planu badawczego doktoranta uzgodnionego z promotorem i zatwierdzonego przez dyrektora szkoły doktorskiej.
2. Kształcenie w szkole doktorskiej trwa od sześciu do ośmiu semestrów.
3. Kształcenie rozpoczyna się z początkiem semestru. Ramową organizację kształcenia w oparciu o program kształcenia ustala dyrektor szkoły doktorskiej.
4. Zajęcia w szkole doktorskiej mogą być prowadzone w systemie blokowym lub semestralnym.
5. Kształcenie może być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na zasadach obowiązujących na Uniwersytecie.
6. Kształcenie oraz sprawdziany wiedzy lub umiejętności mogą być prowadzone częściowo lub całkowicie w języku obcym, którego znajomość doktorant wykazał w postępowaniu rekrutacyjnym do szkoły doktorskiej.
7. Zajęcia przewidziane programem kształcenia wymagają uzyskania zaliczenia. Forma zaliczenia zajęć określona jest w sylabusie przedmiotu.

§ 19

Doktorant, w uzgodnieniu z promotorem lub promotorami, opracowuje indywidualny plan badawczy zawierający w szczególności harmonogram przygotowania rozprawy doktorskiej i przedstawia go w terminie do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły doktorskiej.

§ 20

W przypadku rozpoczęcia kształcenia doktorantów na Uniwersytecie w nowej dyscyplinie naukowej, doktorant może zmienić w ramach tej samej szkoły doktorskiej dyscyplinę naukową, w której przygotowywana jest rozprawa doktorska, z zastrzeżeniem, art. 201 ust. 1 ustawy.

§ 21

W uzasadnionych przypadkach, w tym zagrożenia realizacji projektu doktorskiego, negatywnej opinii promotora lub promotorów na temat postępów nad rozprawą, dyrektor szkoły doktorskiej, z urzędu lub na wniosek promotora lub promotorów, w porozumieniu z radą szkoły doktorskiej, może przeprowadzić dodatkową ocenę doktoranta, inną niż śródokresowa. Do dodatkowej oceny przepisy o ocenie śródokresowej doktoranta stosuje się odpowiednio. Uzyskanie negatywnego wyniku oceny dodatkowej może stanowić podstawę do skreślenia doktoranta z listy doktorantów.

§ 22

1. Kształcenie w szkole doktorskiej kończy się złożeniem przez doktoranta rozprawy doktorskiej wraz z pozytywną opinią promotora lub promotorów.
2. Przez złożenie rozprawy doktorskiej rozumie się zaakceptowanie ostatecznej wersji rozprawy doktorskiej przez promotora lub promotorów w APD, po uprzednim sprawdzeniu rozprawy w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym.
3. Doktorant jest zobowiązany do wprowadzenia rozprawy doktorskiej do APD w terminie uzgodnionym z promotorem lub promotorami, nie później jednak niż na 7 dni przed terminem złożenia rozprawy określonym w indywidualnym planie badawczym.
4. Osoba, która zrealizowała program kształcenia i przedłożyła rozprawę doktorską, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kształcenia w szkole doktorskiej.
5. Osobie, która została skreślona z listy doktorantów, na jej wniosek wydaje się zaświadczenie o przebiegu kształcenia.

§ 23

1. Szkoły doktorskie prowadzą dokumentację przebiegu kształcenia doktorantów.
2. Dokumentacja kształcenia doktorantów obejmuje:
1) program kształcenia;
2) dokumentację przebiegu kształcenia, w tym protokoły zaliczenia zajęć, karty okresowych osiągnięć;
3) indywidualne plany badawcze;
4) album doktoranta;
5) teczki akt osobowych doktorantów.

§ 24

Program kształcenia określa w szczególności:
1) nazwę programu kształcenia;
2) nazwę programu kształcenia w języku angielskim;
3) dyscypliny, w których prowadzone jest kształcenie;
4) liczbę semestrów przewidzianych w programie kształcenia;
5) łączną liczbę punktów ECTS;
6) łączną liczbę godzin zajęć;
7) klasyfikację ISCED;
8) efekty uczenia się zdefiniowane dla programu kształcenia odniesione do charakterystyk drugiego stopnia PRK dla kwalifikacji na poziomie 8;
9) nazwy zajęć lub grup zajęć wraz z określoną dla nich: formą zajęć, liczbą punktów ECTS, symbolami efektów uczenia się, metodami weryfikacji efektów uczenia się oraz zwięzłym ich opisem.

§ 25

1. Przebieg kształcenia dokumentowany jest w postaci elektronicznej w USOS oraz w teczkach akt osobowych doktorantów.
2. Uniwersytet zapewnia doktorantowi dostęp do dokumentacji przebiegu kształcenia.

§ 26

1. Album doktoranta prowadzony jest centralnie dla wszystkich szkół doktorskich w formie elektronicznej w USOS. Osobie przyjętej do szkoły doktorskiej nadaje się kolejny w ramach Uniwersytetu numer albumu doktoranta.
2. Do albumu doktoranta wpisuje się następujące dane:
1) numer albumu;
2) imię (imiona) i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia doktoranta;
3) numer PESEL, a w przypadku jego braku – numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które go wydało;
4) informacje o dokumencie stanowiącym podstawę ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej (rodzaj i numer dokumentu, datę i miejsce wystawienia oraz nazwę instytucji wystawiającej);
5) nazwę szkoły doktorskiej;
6) dyscyplinę lub dyscypliny albo dziedzinę, w których jest przygotowywana rozprawa doktorska;
7) datę i okres zawieszenia kształcenia, datę ukończenia kształcenia w szkole doktorskiej albo datę skreślenia z listy doktorantów.

§ 27

Dla osoby przyjętej do szkoły doktorskiej zakłada się oznaczoną numerem albumu teczkę akt osobowych doktoranta. W teczce akt osobowych doktoranta przechowywane są:
1) dokumenty wymagane od kandydata przy przyjęciu do szkoły doktorskiej;
2) dokumenty potwierdzające przyjęcie do szkoły doktorskiej, w tym w szczególności:
a) protokół indywidualny z postępowania rekrutacyjnego z informacją o wpisaniu na listę doktorantów,
b) decyzja o przyjęciu do szkoły doktorskiej i potwierdzenie doręczenia tej decyzji doktorantowi – w przypadku cudzoziemca;
3) dokumenty dotyczące ubezpieczenia doktoranta;
4) akt ślubowania;
5) dokumenty związane z przebiegiem kształcenia, w szczególności:
a) wnioski i decyzje w sprawie wyznaczenia lub zmiany promotora lub promotorów oraz promotora pomocniczego,
b) indywidualny plan badawczy doktoranta oraz jego zmiany,
c) sprawozdania doktoranta z realizacji indywidualnego planu badawczego,
d) dokumentacja odbywania praktyk zawodowych w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w ich prowadzeniu,
e) protokół z oceny śródokresowej, decyzja w sprawie oceny śródokresowej,
f) karta przebiegu kształcenia;
6) wnioski i decyzje w sprawach indywidualnych doktoranta;
7) rozprawa doktorska (informacja o przechowywaniu rozprawy doktorskiej w APD zawierająca dane umożliwiające jej wyszukanie);
8) opinia promotora lub promotorów o rozprawie doktorskiej;
9) zaświadczenie o uzyskaniu przez doktoranta efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK lub zaświadczenia o przebiegu kształcenia – egzemplarz do akt.

§ 28

1. Doktorant zobowiązany jest niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia kształcenia, zweryfikować w systemie USOS, a w przypadku błędów wskazać dyrektorowi szkoły doktorskiej, następujące dane:
1) imiona i nazwisko;
2) numer PESEL, a w przypadku jego braku – serię i numer dowodu osobistego albo paszportu;
3) obywatelstwo, a w przypadku cudzoziemców nazwę państwa urodzenia oraz informacje o posiadaniu Karty Polaka;
4) rok urodzenia;
5) płeć;
6) dyscyplinę lub dyscypliny albo dziedzinę, w których jest przygotowywana rozprawa doktorska;
7) adres zamieszkania;
8) informację o stopniu niepełnosprawności – jeśli dotyczy;
9) adres zameldowania na pobyt stały;
10) adres zamieszkania, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na pobyt stały,
11) adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt. 9 lub 10.
2. Doktorant zobowiązany jest niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 7 dni od dnia nadania lub ustalenia przekazać dyrektorowi szkoły doktorskiej informację o:
1) nadaniu elektronicznego identyfikatora naukowca zgodnego z międzynarodowymi standardami;
2) ustaleniu prawa do emerytury lub renty.
3. W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 1 i 2, doktorant jest zobowiązany niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od ich zmiany, przekazać dyrektorowi szkoły doktorskiej nowe dane.

Rozdział 6

Ocena śródokresowa doktoranta

§ 29

Realizacja indywidualnego planu badawczego podlega ocenie śródokresowej w połowie okresu kształcenia określonego w programie kształcenia, a w przypadku kształcenia trwającego 6 semestrów – w trakcie czwartego semestru.

§ 30

1. Ocena śródokresowa jest przeprowadzana przez komisję, powoływaną przez dyrektora szkoły doktorskiej po zasięgnięciu opinii właściwego przewodniczącego rady dyscypliny. W skład komisji wchodzą 3 osoby, w tym co najmniej 1 osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora w dyscyplinie, w której przygotowywana jest rozprawa doktorska, zatrudniona poza Uniwersytetem albo osoba, o której mowa w art. 190 ust. 5 ustawy. Promotor lub promotorzy oraz promotor pomocniczy nie mogą być członkami komisji.
2. Osobie wchodzącej w skład komisji, zatrudnionej poza Uniwersytetem, przysługuje wynagrodzenie w wysokości 20% wynagrodzenia profesora.

§ 31

1. Ocena śródokresowa przeprowadzana jest na podstawie złożonych przez doktoranta dokumentów potwierdzających realizację indywidualnego planu badawczego oraz rozmowy doktoranta z członkami komisji.
2. Kryteria oceny śródokresowej ustalane indywidualnie, uzależnione są od tematu, dyscypliny i charakteru prowadzonych prac naukowych oraz uwzględniają w szczególności stopień realizacji indywidualnego planu badawczego, w tym: opublikowane prace naukowe, wystąpienia konferencyjne, wnioski patentowe i grantowe.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 obejmują, w szczególności:
1) sprawozdanie z realizacji indywidualnego planu badawczego;
2) wykaz opublikowanych, przyjętych do druku i złożonych do druku prac naukowych, z zaznaczeniem publikacji, które powstały we współpracy międzynarodowej;
3) informacje i dokumentację poświadczające dzieła i wydarzenia artystyczne, z zaznaczeniem tych, które powstały we współpracy międzynarodowej;
4) wykaz staży badawczych w zewnętrznych ośrodkach naukowych, w szczególności zagranicznych, w których doktorant brał udział czynny tzn. prowadził badania lub prezentował ich wyniki;
5) wykaz wniosków złożonych przez doktoranta w konkursach Uniwersytetu lub do podmiotów zewnętrznych o finansowanie wyjazdów zagranicznych lub badań naukowych;
6) wykaz zajęć lub warsztatów realizowanych poza obowiązkowym programem kształcenia, które przyczyniły się do rozwoju kompetencji miękkich doktoranta;
7) wykaz prac badawczych prowadzonych przez doktoranta dla podmiotów zewnętrznych; (patenty, spin-offy);
8) opinię promotora lub promotorów na temat postępów doktoranta w przygotowaniu rozprawy doktorskiej;
9) dodatkowe opinie (maksymalnie dwie) na temat doktoranta przygotowane przez uczonych z innych ośrodków naukowych, w szczególności zagranicznych, zaangażowanych w prowadzone przez doktoranta badania.
4. Miejsce i termin rozmowy, o której mowa w ust. 1, ustala dyrektor szkoły doktorskiej. Dyrektor szkoły doktorskiej informuje doktoranta o terminie rozmowy na co najmniej 1 miesiąc przed jej terminem Posiedzenie komisji i rozmowa z doktorantem mogą być przeprowadzone w formie zdalnej. Dokumenty wskazane w ust. 3 dostarczane są przez doktoranta, nie później niż na 2 tygodnie przed terminem rozmowy.

§ 32

1. Ocena śródokresowa kończy się wynikiem pozytywnym albo negatywnym. Wynik oceny wraz z uzasadnieniem jest jawny.
2. Od oceny negatywnej przysługuje doktorantowi odwołanie do rektora. Do odwołania § 5 stosuje się odpowiednio.

§ 33

1. Komisja, podczas oceny śródokresowej, dokonuje ewaluacji opieki naukowej sprawowanej przez promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego z uwzględnieniem zasad określonych na podstawie § 15 ust. 6.
2. Ewaluacja, o której mowa w ust. 1, kończy się wynikiem pozytywnym albo negatywnym i jest doręczana w formie pisemnej dyrektorowi szkoły doktorskiej, promotorowi lub promotorom albo promotorowi i promotorowi pomocniczemu, oraz doktorantowi.

Rozdział 7

Zawieszenie kształcenia i przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej

§ 34

1. Kształcenie doktoranta na jego wniosek zawiesza się na okres odpowiadający czasowi trwania urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego oraz urlopu rodzicielskiego, określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r., poz. 1465).
2. Kształcenie doktoranta na jego wniosek może być zawieszone z przyczyn losowych, a w szczególności w przypadku:
1) choroby,
2) niepełnosprawności;
3) konieczności sprawowania osobistej opieki nad chorym członkiem rodziny albo dzieckiem do 4. roku życia lub dzieckiem posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności;
4) innej przyczyny o charakterze losowym lub rodzinnym;
– wykluczających lub poważnie utrudniających kontynuację kształcenia.
3. Wniosek o zawieszenie kształcenia wraz z uzasadnieniem i dokumentami potwierdzającymi jego zasadność doktorant składa do właściwego dyrektora szkoły doktorskiej.
4. W sprawie zawieszenia kształcenia dyrektor szkoły doktorskiej wydaje decyzję, w której określa termin, na który następuje zawieszenie kształcenia.
5. Decyzję w sprawie zawieszenia kształcenia z powodu choroby, leczenia lub rehabilitacji dyrektor szkoły doktorskiej wydaje na podstawie orzeczenia powołanej przez rektora komisji lekarskiej. Skierowanie w celu wydania orzeczenia przez komisję wydaje dyrektor szkoły doktorskiej niezwłocznie po złożeniu przez doktoranta wniosku o zawieszenie kształcenia.
6. Rektor określi tryb i zasady działania komisji, o której mowa w ust. 5.
7. Dyrektor szkoły doktorskiej, na wniosek doktoranta, może wyrazić zgodę na realizację w czasie zawieszenia kształcenia części programu kształcenia lub indywidualnego planu badawczego.
8. W terminie 14 dni od dnia zakończenia zawieszenia kształcenia doktorant w uzgodnieniu z promotorem lub promotorami przedstawia dyrektorowi szkoły doktorskiej do zatwierdzenia zaktualizowany indywidualny plan badawczy, zawierający wskazanie nowego terminu złożenia rozprawy doktorskiej.

§ 35

1. W uzasadnionych przypadkach, a w szczególności w przypadku konieczności prowadzenia długotrwałych badań naukowych w celu przygotowania rozprawy doktorskiej bądź przyczyn, o których mowa w § 34 ust. 2, dyrektor szkoły doktorskiej może przedłużyć termin złożenia rozprawy doktorskiej, nie dłużej jednak niż o dwa lata.
2. Dyrektor szkoły doktorskiej, wydaje decyzję w sprawie przedłużenia terminu złożenia rozprawy doktorskiej na umotywowany wniosek doktoranta, zaopiniowany przez promotora lub promotorów, złożony niezwłocznie po wystąpieniu przyczyn uzasadniających przedłużenie.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wraz z uzasadnieniem i dokumentami potwierdzającymi jego zasadność, a także zaktualizowanym indywidualnym planem badawczym, zawierającym wskazanie nowego terminu złożenia rozprawy doktorskiej, doktorant składa do właściwego dyrektora szkoły doktorskiej niezwłocznie po wystąpieniu przyczyny uzasadniającej przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej.
4. W decyzji, o której mowa w ust. 2, dyrektor szkoły doktorskiej określa nowy termin złożenia rozprawy doktorskiej.

Rozdział 8

Skreślenie z listy doktorantów

§ 36

1. Doktoranta skreśla się z listy doktorantów w przypadku:
1) negatywnego wyniku oceny śródokresowej;
2) niezłożenia rozprawy doktorskiej w terminie określonym w indywidualnym planie badawczym;
3) rezygnacji z kształcenia;
4) niepodjęcia kształcenia;
5) naruszenia zakazu, o którym mowa w art. 200 ust. 7 ustawy;
6) ukarania karą dyscyplinarną wydalenia ze szkoły doktorskiej.
2. Doktorant może być skreślony z listy doktorantów w przypadku:
1) niezadowalającego postępu w przygotowaniu rozprawy doktorskiej, po zasięgnięciu opinii promotora lub promotorów;
2) niewywiązywania się z obowiązków, o których mowa w § 13.
3. Rezygnacja z kształcenia wymaga złożenia przez doktoranta oświadczenia w formie pisemnej.
4. Pod pojęciem niepodjęcia kształcenia rozumie się również niezłożenie przez osobę przyjętą do szkoły doktorskiej ślubowania w terminie 3 miesięcy od dnia przyjęcia.
5. W postępowaniu w sprawie skreślenia doktoranta z listy doktorantów, w przypadku naruszenia zakazu, o którym mowa w art. 200 ust. 7 ustawy, wzywa się doktoranta do złożenia, w terminie nie krótszym niż 30 dni od dnia doręczenia wezwania, rezygnacji z kształcenia w innej szkole doktorskiej.
6. Skreślenie z listy doktorantów następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Rozdział 9

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 37

1. Do postepowań w indywidualnych sprawach doktorantów wszczętych i niezakończone ostatecznie do dnia wejścia w życie niniejszej uchwały, stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Traci moc uchwała Nr 159 Senatu UMK z dnia 19 grudnia 2019 r. Regulamin szkoły doktorskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (Biuletyn Prawny UMK z 2019 r., poz. 429).
3. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 października 2024 r.


Uchwała Nr 30 Senatu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 23 kwietnia 2024 r.